tiistai 31. joulukuuta 2019

VERKOSTOMARKKINOINNIN EPÄEETTISET PUOLET

Lukuaika n. 15 min.

Hyvää vuoden viimeistä päivää.


Aloitin bloggaamisen vajaa 3 kuukautta sitten, koska olin sitä mieltä, että tietoa tarvitaan keskitetysti. Nyt ajattelin, että tähän väliin on hyvä tehdä yhteenvetoa asioista, joista olen aiemmin kirjoittanut. Tiivistelmän kautta on huomattavasti helpompi huomata kokonaiskuva asioista kuin lukea jokainen pitkä postaus erikseen. Voit toki tutustua niihinkin, jos kaipaat lisää perusteluja aiheelle.

On tietysti syytä erottaa suoramarkkinointi ja verkostomarkkinointi toisistaan. Itse tarkoitan suoramarkkinoinnilla tässä tapauksessa myyntiä, jossa ei ole mahdollisuus kasvattaa itselleen alalinjaa, vaan tuotteita myydään suoraan kuluttajalle. Verkostomarkkinoinnissa kasvatat alalinjaasi sekä myyt tuotteita.

Samat ongelmat koskevat toki molempia muotoja, mutta uskallan väittää, että enemmän verkostomarkkinointia, sillä tuloja saa ainakin kahdesta lähteestä, ja sodassa (ja rakkaudessa, ja tulojenhankkimisessa) kaikki keinot ovat sallittuja. Ainakin jos niistä ei jää kiinni. Pelkkä suoramarkkinointi on mielestäni ok, jos tienaat vain tuotteiden myynnistä ja pysyt markkinointipuheissasi totuudessa.


Kerron tässä postauksessa, mitkä asiat ovat omasta mielestäni ongelmia ja miksi. Jos luet vain yhden postauksen blogistani, sen pitäisi olla tämä. (Tai oikeastaan, lue toinenkin postaus: MLM-SUOMI-SANAKIRJA.) Laitan tähän postaukseen linkkejä omiin postauksiini ja ulkopuolisiin lähteisiin, jotta voit tutustua asiaan halutessasi laajemmin. Huomiona: tämä postaus koskee yleisesti alaa, enkä siksi mainitse yritysten nimiä tai tuotteita, vaikkakin linkkien takaa niitä löytyy. Ne ovat kuitenkin vain havainnollistavia ja konkreettisia esimerkkejä ilmiöistä, ja joiden avulla perustelen mielipiteeni.


_____________________


Jos haluat tekstin lukemisen sijaan mielummin katsoa videoita tai kuunnella podcasteja, suosittelen Cheyenne Järvisen tekemää videota FITLINE, PYRAMIDIHUIJAUS? // Verkostomarkkinointi huuhaa ANTIMLM (Youtube) / Pelkkä ääniraita samasta videosta Fitline, pyramidihuijaus? (SoundCloud). Tässä videossa/ääniraidassa kerrotaan asiasta ja ilmiöistä laajemmin kuin tässä postauksessa, joten senkin puolesta kannattaa kuunnella tai katsella se. Video kestää noin 1h 40 min, mutta vakuutan, että se on täyttä asiaa ja erittäin mielenkiintoista alusta loppuun. Järvinen kertoo pääosin PM:n ja PM:n jälleenmyyjien toiminnasta videolla, mutta samoja periaatteita voi soveltaa kaikkiin (verkostomarkkinointi)yrityksiin.

_____________________

Ensinnäkin yritys ja yrityksen jälleenmyyjät piilottelevat potentiaalisten asiakkaiden värväämistä jälleenmyyjiksi. Jälleenmyyjäksi rekrytoimisesta puhutaan esimerkiksi tukkuasiakkaaksi ryhtymisestä tai vaikka pelkästä kestotilaamisesta, jolla saa tuotteet halvemmalla kotiisi kuukausittain. Toisin sanoen voit olla yrittäjä tietämättäsi, vaikka haluaisit vain olla tuotteiden asiakas. Jos olet saanut tilauksen yhteydessä "tukkunumeron", olet todennäköisesti jälleenmyyjä - tarkista asia tilausvahvistuksesta. Jos olet työtön, kaikki saadut tulot tulee selvittää työttömyysetuuden maksajalle ja neljän kuukauden jälleenmyyjänä olon jälkeen oikeutesi työmarkkinatukeen tulee selvittää. Tuloja saadakseen tulee usein olla itse tuotteiden kestotilaaja - miksi tämä ei herätä kelloja siitä, miksi joudut itse ostamaan omaan käyttöön kulutustuotteita saadaksesi työskennellä yrityksen alla? Vähän kuin Prisman työntekijän tulisi tehdä Prismasta ostoksia satasella kuussa, jotta saisi olla työntekijänä.


...josta päästään aasinsiltana siihen, että kuulemma pitää hankkia itselleen hyvä tuotekokemus jotta voi myydä tuotteita, ja siksi oma kestotilaus on perusteltua. Kopioin tämän suoraan postauksesta MLM-SUOMI-SANAKIRJA: "Hyvä tuotekokemus: "Sain näistä tuotteista niin hyvän tuotekokemuksen, etten enää suostu luopumaan näistä enää ikinä!"= Olen samaa mieltä koska muutkin ovat sanoneet näin.

"Hyvän tuotekokemuksen" voi aiheuttaa esimerkiksi placebo, ryhmäpaine, yhteisöllisyys ja siitä seuraavat hyvät fiilikset, kyse voi olla siis jostain ihan muusta kuin itse tuotteesta, mutta kokemuksen väitetään johtuvan tuotteesta, vaikka tutkimuksia tehosta ei ole tehty. Toisten ihmisten mielipide ryhmässä vaikuttaa omaan mielipiteeseen, kyse on siis todennäköisesti vaikuttamisesta. Lue mieleen vaikuttamisesta enemmän tekstistäni Näin jäin koukkuun - asiaa vaikuttamisesta."
Newsflash, kyse on manipuloinnista ja/tai valehtelusta: kenelläkään tuskin on hyviä tuotekokemuksia muuta kuin lumevaikutuksena, joka voi toki tuntua ihan todelliselta itselleen. Omilla tuotekokemuksilla markkinointi on muuten laitonta eikä edes puolueetonta mielipidettä, koska agendana on myynninedistäminen.

Yrityksen jälleenmyyjät myyvät ravintolisiä laittomilla terveysväitteillä. Nyrkkisääntönä kiellettyjä terveysväittämiä ovat kaikki, joissa on viittaus terveyden ja tuotteen välille, ja/tai väitetään ravintolisän x tekevän asian y. Tuotteelle ei saa asettaa mitään väittämiä, vaan sen sisältämille aineksille, jos ainesta on riittävä määrä tuotteessa EU:n asetuksen mukasesti. Sallitut terveysväittämät löytyvät EFSA:sta, muita ei saa käyttää. Väitteen hyväksyminen EFSAssa perustuu tieteelliseen näyttöön, ja hyväksyttyjä väitteitä saa käyttää esimerkiksi seuraavissa muodoissa: Ravintolisä sisältää C-vitamiinia, joka auttaa vähentämään väsymystä./Ravintolisä sisältää C-vitamiinia. C-vitamiini auttaa vähentämään väsymystä. Viittaus täytyy olla selkeästi pelkkään vitamiiniin/hivenaineeseen yms. Kiellettyjä olisi esimerkiksi Ravintolisä sisältää C-vitamiinia, mikä auttaa vähentämään... (pronomini mikä viittaa koko edeltävään lauseeseen, ei pelkkään vitamiiniin) tai Ravintolisä sisältää C-vitamiinia - auttaa vähentämään... (ei selkeää viittausta pelkkään vitamiiniin) tai edellämainittu Ravintolisä auttaa vähentämään väsymystä (vaikka se sisältäisi väsymystä vähentävää C-vitamiinia, sillä tuotteen tehoa ei ole todistettu samaan tarkoitukseen).


Myös emoyhtiö harrastaa tätä, ja asian noustua julkiseen keskusteluun, emoyhtiö poistaa kaikessa hiljaisuudessa omat väitteensä ja syyttää pelkästään jälleenmyyjiään heidän ohjeiden vastaisesta toiminnasta. Jotkut jälleenmyyjätkin poistavat tai muuttavat markkinointiaan tekemättä vaadittua oikaisua. Markkinoinnin tulisi olla aina julkaisun aikaan todenmukaista, ja todennäköisesti tämän takia oikaisuja ei tehdä, koska joku voisi haluta rahansa takaisin, jos tuote on myyty hänelle väärillä tiedoilla. On hankala todistaa virheellisillä tiedoilla markkinointia, jos yritys tai jälleenmyyjä on poistanut väitteensä. Tutustu palveluun Wayback machine, jolla voit saada poistetut markkinoinnit uudelleen näkyviin, jos palvelu on tallentanut sivuston aiemmassa muodossaan.


Lue terveysväitteiden oikeasta käytöstä: RAVITSEMUS- JA TERVEYSVÄITTEET / RAVINTOLISIEN MARKKINOINTI

Case-esimerkki markkinoinnista, missä haitallinen sivuvaikutus käännetään osoitukseksi tuotteen tehosta: CASE ACTIVIZE JA FLÄSÄRIT
Case-esimerkki konseptista, jossa ravintoaineiden väitetään kulkevan sinne mihin tarvitaan milloin tarvitaan. Tällaiset väitteet ovat laittomia terveysväitteitä: TAPAUS NTC

Jälleenmyyjät rekrytoivat uusia mukaan väittämällä, että menestyminen on mahdollista kaikille, vaikka verkostomarkkinoinnissa ensimmäisinä aloittaneet menestyvät parhaiten ja alimpana olevat jälleenmyyjät vaihtuvat jatkuvasti, koska heillä ei ole enää mahdollisuutta tehdä työtä pääasiallisena elinkeinonaan. Tämä mm. siksi että potentiaaliset asiakkaat loppuvat aina jossain kohtaa kunkin elinalueelta. Bisneksestä puhutaan riskittömänä, vaikka toiminta/palkkioiden saaminen vaatisi oman kestotilauksen, jonka kustannukset ovat usein suuremmat kuin saatu palkkio. Vuosimenot voivat olla vähintään 1000e, mutta vuositulot 71%:lla jälleenmyyjistä keskimäärin 135-200 euroa. Eräs verkostomarkkinointi-jälleenmyyjäkin kertoo hänen työnsä olevan uusien rekryämistä, mutta kieltää toiminnan olevan pyramidihuijausta.


Yritys X kertoo jälleenmyyjien toiminnan valvonnan perustuvan ilmoituksiin: eli ihmisen, joka kohtaa väärää markkinointia, tulisi a) tietää mikä on väärää markkinointia b) ymmärtää ilmoittaa nämä markkinoinnit emoyhtiölle.

Itselläni on kahdenlaisia kokemuksia kyseiselle yritykselle ilmoittamisesta: Useimmin koettu 1. Ei vastausta. Väärät markkinoinnit pysyvät. sekä kerran tapahtunut 2. Vastaus, jossa luvataan ottaa myyjään yhteyttä ja vaatia poistamaan väärät markkinoinnit. Seuraan tilannetta. Väärät markkinoinnit pysyvät.
En henkilökohtaisesti aio enää edes yrittää. Valvonta on toki myös siksi hankalaa, koska jotkut markkinointitilit ovat yksityisiä ja seuraamispyynnön hyväksymistä ei heru. Suosittelen lukijoitani ilmoittamaan havainnot suoraan KKV:lle → Asiointi kuluttaja-asioissa

Tuotteita mainostetaan vaikka ja minkä asian tueksi tai parantamiseksi, vaikka ravintolisien ainoa tehtävä on paikata todettua vitamiinivajetta, jota ei saa ruokavaliolla kuntoon. Tuotteille luodaan markkinoinnilla tarve, jota ei todellisuudessa ole. Tätähän markkinointi toki yleisesti on, mutta erityisen moraalitonta se on mielestäni, kun se kohdistuu ihmisen terveysasioihin ja heikossa asemassa/terveydentilassa oleviin henkilöihin. Ravintolisien tarvetta perustellaan esimerkiksi sillä, että maaperä on niin köyhää, ettei ruoasta saa tarpeeksi ravintoaineita, joka on laitonta markkinointia ja muutenkin Euroopan komission linjauksen vastaista. Ravintolisien ohella markkinoidaan myös esimerkiksi puhdistuskuureja, vaikka jokaisen maksa osaa huolehtia puhdistuksesta ihan itse eikä ruokavalio tai ravintolisät puhdista kehoa.


Mielikuvaa tarpeesta luodaan myös markkinoimalla samaa vitamiinia monella eri tapaa eri tarkoituksiin. Näin saadaan nyhdettyä kuluttajalta moninkertainen hinta, vaikka vaikutuksena on pelkästään elimistön normaali toiminta, jota saa muutenkin yleensä pidettyä yllä ihan pelkästään syömällä monipuolista ruokaa. Kirjoitin aiemmin parodiamielessä banaanin kaikki terveysväitteet auki. Samantyyppistä markkinointia tehdään ravintolisille, mutta ei parodiamielessä.


Tuotteita voidaan markkinoida sinänsä oikeilla asioilla, mutta harhaanjohtavasti. Tuote tarvitsee pätevät tutkimukset, jotta vaikutuksella saa mainostaa: esimerkiksi jos väitetään kasvorasvan suoristavan ryppyjä, tästä pitää olla tehty tutkimus. Itsearvioinnin kautta toimiva testiryhmä ja henkilökohtaiset kokemukset eivät vastaa tutkimusta. Ravintolisää markkinoidaan siten, että se parantaisi kasvisvajetta, mutta kasvisjauhetta on todellisuudessa gramma tai pari tuotteessa, joka ei vaikuta mitenkään vajeeseen. Tuotteessa oleva lisätty sokeri vääristellään tuotteessa luonnollisesti olevaksi sokeriksi ja "sehän on muutenkin vain pari grammaa/kahdeksasosa omenasta"


Lue analysointia erilaisista tuotteista: MUUT FITLINE-TUOTTEET / Sokerista postauksesta ALLE OMENAN VERRAN SOKERIA PÄIVÄSSÄ


Toimintaa kritisoivat henkilöt estetään, heitä kutsutaan vain kateellisiksi, heitä haukutaan, levitetään perättömiä väitteitä tai heitä uhkaillaan lakimiehillä tai oikeustoimilla

Oma henkilökohtainen Instagram-tilini sekä blogini Instagram-tili on estetty EnEdesMuistaKuinkaMonen tiimin ja jälleenmyyjän toimesta. Miksi? Koska olen huomauttanut laittomuuksista ja kritisoinut harhaanjohtavaa markkinointia. Kertoo ehkä siitä, että oikeaa ja laillista markkinointia ei haluta edes harrastaa.

Jos yritys olisi todellisuudessa laillisen markkinoinnin puolella, miksi se uhkailisi niitä, jotka tuovat tällaisia rikkomuksia ilmi? Yrityksen luulisi olevan kiitollinen, että asioista puhutaan, väärää toimintaa tuodaan julkisuuteen ja he voivat antaa täsmentäviä ohjeita myyjille, kun huomaavat missä on menty pieleen. Tai sitten yritys voisi julkaista vastineen asioille, jos he kokevat, että heistä on levitetty perättömiä väitteitä. Mutta ei, sen sijaan kriittisiä ihmisiä yritetään uhkailla hiljaiseksi ja syytetään heitä monilla perättömillä rikosnimikkeillä.

Lue aiheesta: FITLINE-UHKAILUN ANATOMIA OSA 2

Markkinoinnissa ja tiimitoiminnassa käytetään vaikuttamisen keinoja - voisi sanoa, että jopa manipulointia - ja rekrytointi kohdistetaan heikommassa asemassa oleviin, joilla on suurempi henkinen kynnys sanoa ei. Vaikuttaminen ulottuu ensikontaktista potentiaaliseen asiakkaaseen koko jälleenmyyjäkaaren ajaksi - tähän kuuluu esimerkiksi rekrytoijan ulkoinen positiivisuus, kehuminen, samankaltaisuuden korostaminen (tai siitä valehtelu), tapahtumat, palkitsemiset, hienonkuuloiset tittelit tasonousuista, yhteisten normien ylläpitäminen ja kriittisten ihmisten rajaaminen pois. Markkinoinnissa korostetaan hyviä tuotekokemuksia - jotka ovat oikeasti johtuneet jostain aivan muusta kuin tuotteesta. Ravintolisien ainoa hyvä tuotekokemus voi todellisuudessa olla vain se, että vitamiinitasot elimistössä nousevat, jos niissä on alunperin ollut edes vajetta. Vitamiinipuutoksen paikkaaminen voi luonnollisesti parantaa kokemusta terveydestä. Ongelmana on vain se, että suurimmaksi osaksi lähtötasot ovat jo kunnossa ja vaikutus on plaseboa. Suuri osa ei hyödy ravintolisistä mitenkään, vaan rahat menevät vain hukkaan. Ravintolisät voivat olla jopa haitallisia.


Yrityksen markkinoinnissa vedotaan myös tunteisiin (tämä on yksi vahvimmista vaikuttamisen keinoista), eikä faktoihin tuotteesta: tämä saa aikaan sen, että ihmiset ovat toiminnassa mukana tunteen perusteella, ja ulkoa tuleva faktapuhe ei uppoa heihin. Esimerkkinä tunteisiin vetoamisesta yrityksen harjoittama hyväntekeväisyys, jonka volyymi suhteessa tuotteiden hintoihin on todella pieni, eikä sillä ole käytännössä vaikutusta liikevoittoon. Tämä kuitenkin luo mielikuvaa yrityksestä hyvää tekevänä organisaationa, joka peittää alleen kaikki nk. soraäänet yrityksen moraalittomuudesta. Hyväntekeväisyyden harjoittamisesta julkaistaan myös tunteisiin vetoavia mainosvideoita. Ei hyväntekeväisyydessä mitään vikaa olisikaan, jos sen tarkoitusperät ovat jossain muualla kuin markkinoinnissa ja pr:ssä.


Tuotteet ovat sisältöön nähden törkeän kalliita. Korkeaa hintaa perustellaan esimerkiksi väitteellä, että tuotteet ovat premium-tuotteita. Tämä tarkoittaa kuulemma sitä, että tuotteista saa parhaat tulokset, niissä on taattu turvallisuus ja korkein laatu. Mitenkään näitä ei kyllä perustella, sillä toimintaan on tultu mukaan edellämainitusti tunteella - siksi monikaan ei edes kysy faktoja, vaan uskoo puhujaa. Tuloksia ja turvallisuutta ei voida todentaa ilman tieteellisiä tutkimuksia, tällaisia ei tehdä ravintolisille, koska se on kallista. Tuotteelle tehdyt tutkimukset tarkoittavat yleensä sitä että on tutkittu että paketin sisällä on samat aineet kuin mitä paketin kyljessä lukee - esimerkiksi GMP ei liity tuotteen turvallisuuteen, vaan on kaikkea teollisuutta koskeva valmistusstandardi. Koska tuotetta ei tutkita tieteellisesti mitenkään, ei voida todistaa myöskään tuotteen aiheuttamia haittoja. Jos haittoja tulee, yritys voi pestä kätensä asiasta täysin ja haittoja ei korvata. Ravintolisiä ei toisin sanoen voida sanoa mitenkään turvallisiksi.

Olen näistä markkinointitermeistä ja niiden todellisesta merkityksestä kertonut enemmän MLM-SUOMI-SANAKIRJAssa.

Todellinen syy korkealle hinnalle voi kuitenkin löytyä siitä, että kyseessä on pyramidipeli. Yritys voi siis olla pyramidihuijaus, vaikka se sisältäisi tuotteen. Tuotepyramidihuijauksen tuote on usein hintaan nähden heikkolaatuinen → tuote on tehty halvoista aineksista ja se myydään kalliilla. Tuotteen hinta sisältää tällöin sekä tämän perinteisen pyramidihuijaukselle tyypillisen vastikkeettoman rahan, että tuotteen valmistushinnan. Hälyttävää on erityisesti, jos tuloja saadakseen tulee säännöllisesti itse maksaa jotain - esimerkiksi kuukausittain kestotilauksen (jossa on mukana tämä ns. ketjukirjeraha).


Vitamiini kuin vitamiini, niin se toimii samalla tapaa kehossa ja sokeri on halpaa täyteainetta. Yrityksen toiminnan väitetään olevan laillista, vaikka pyramidihuijauksia on yleisesti vaikea osoittaa toteen, varsinkin, jos ne sisältävät tuotteen. Laillisuudesta esitetään todisteeksi vain yksi tai kaksi ulkomailla käytyä oikeudenkäyntiä, joissa toiminnan laittomuutta ei saatu todistettua silloisilla todisteilla. Yrityksen markkinointisuunnitelma on voinut myös muuttua saadun tuomion jälkeen, jolloin se ei välttämättä ole enää "laillinen".

Tutustu tästä aiheesta teksteihin PYRAMIDI VAI LAILLINEN MLM?  / HINTAVERTAILUA / MLM-SUOMI-SANAKIRJA


Edelleen ne, jotka haluavat oikeita faktoja tuotteista ja toiminnasta, eivät luonnollisesti ole mukana koko touhussa. Yritys taas kuitenkin perustaa "faktasivustoja", jossa kerrotaan katteettomia väitteitä tuotteista. Sivustoja muokataan jatkuvasti ja tekstejä poistellaan, vaikka sivusto on kuulemma pelkkää faktaa. Eihän faktaa tarvitsisi muuttaa tai poistaa? Tämä sivusto kuitenkin riittää todisteeksi ihmisille, jotka eivät ole kiinnostuneita lähdekritiikistä tai eivät tiedä, millaista on tieteellinen tutkimus.


Tutustu esimerkiksi tekstiin FITLINEFAKTAA / ja perehdy palveluun Wayback machine, jolla saa joitain poistettuja tekstejä näkyviin



___________________________


Mikä omasta mielestäsi on "pahinta" verkostomarkkinoinnissa, jokin näistä mainituista tai jokin ihan muu asia? Jätä kommentti.
___________________________
  
Uusi vuosi, vanha blogi!
Pysykää kuulolla ja palataan asioihin ensi vuonna!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti