perjantai 6. joulukuuta 2019

MLM-SUOMI-SANAKIRJA


Myyntipuheiden ihmeellisessä maailmassa tarvitsee usein tulkkausta eri markkinointikeinoista. Tässä niitä tulee pienenä markkinointioppaana! Tässä on työn eri etuja ja tulkkauksena asioita, joita ne oikeasti tarkoittavat. Älä mene halpaan vaikka asiat kuulostavat luotettavilta ja hyviltä. Sanoja ja esimerkkejä on kerätty eri verkostomarkkinointiyrityksiltä. Verkostomarkkinointiyritykset käyttävät aika samankaltaisia kikkoja rekrytoidessaan, tätä voit siis soveltaa aika moneen yritykseen - tosin eri yritykset tarjoavat samannimisiä etuja erilaisilla ehdoilla, joten eivät nämä absoluuttisesti ole pitäviä kaikkiin yrityksiin. Muista tutkia aina asiaa itse ennen päätöksiä.

Kommenttiboksissa on nykyään käytössä ennakkovalvonta, koska viimeisistä kommenteista päätellen asiallisuuksissa ja faktoissa ei tunnuta pysyvän. Kaikki asialliset ja kriittiset kommentit tulevat kyllä läpi, mutta täysin off-topicit ja asiattomuudet poistetaan välittömästi. Poistaminen vie itseltäni aikaa sekunnin, kommentin kirjoittaminen luultavasti pidempään, joten kannattaa miettiä jaksaako niihin uhrata aikaansa. Itse kyllä jaksan moderoida.
________________________

Aika- ja paikkariippumaton työ: Joudut käytännössä kuluttamaan kaiken aikasi työlle ja/tai päivystämiselle. Työ kulkee mukana, et pääse siitä henkisesti irti.
Voit jahdata ajasta riippumatta uusia henkilöitä tiimiisi ja päivystää paikkariippumattomasti puhelimesi ääressä, jos joku ottaa yhteyttä. Nopeasti vastaaminen on kaiken a ja o, muuten potentiaalinen asiakas voi menettää kiinnostuksensa ja lähteä muualle.

Autoetu: "Saat auton käyttöösi ja yritys maksaa siitä osan!" = Saat firman logot auton kylkeen. Käytännössä firma ostaa mainostilaa itse vuokraamastasi autosta.
Et saa kuitenkaan valita itse edes vapaasti auton merkkiä, mallia tai väriä, vaikka itse siitä suurimman osan maksat. Normaalistihan autoetu olisi sitä, että käytät yksityiskäyttöön firman autoa. Tässä diilissä maksat autosta leasingia firman ehdoilla, siitä ostetaan mainostilaa ja saat prosentuaalisen korvauksen tästä hyvästä.

Detox/kehonpuhdistus: "Kehossa on niin paljon kuona-aineita ja myrkkyjä, että se pitää puhdistaa näillä litkuilla".= Ei pidä. Tämä on täyttä huuhaata.
Jos sinulla on maksa, et tarvitse detoxia, sillä maksa puhdistaa kehoa ihan itse. Maksan toimintaa voi kylläkin haitata erilaisilla luontaistuotteilla.

DSN(Direct Selling News)-lista: "Yritys on noussut suoramyyntiyritysten joukossa sijalta 40 sijalle 25 vain vuodessa, huikea suoritus joka osoittaa sen että teemme hyvää työtä!" = Suoramyyntiyritysten lista, jossa yritykset laitetaan sijoille myynnin perusteella, mutta joka ei julkaise kaikkia yrityksiä.
Jostain syystä osa yrityksistä jää pois listasta vuosien välillä, eikä DSN:n listaus ole täten oikeasti luotettava tai kattava. Eron voi huomata, jos vertaa DSN:n julkaisemaa listaa vuodelta 2018 ja vuodelta 2019. Esimerkiksi Suomessakin tunnetut yritykset Young Living ja Mary Kay ovat Top 15-sijoilla vuonna 2018, mutta kumpaakaan ei näy enää vuoden 2019 listassa. Yritykset tekevät edelleen kovaa tulosta, mikä selviää esimerkiksi Business for Home:n tekemästä listauksesta, ja ansaitsisivat vuoden 2019 listasta Top 10-paikat. Se, että yritys on noussut DSN:n listassa, ei tarkoita sitä, että se olisi oikeasti parantanut tulostaan suhteessa muihin - listauksesta on vain jätetty kärkisijoilta yrityksiä pois.

Ekologisuus: "Ei mikromuoveja tuotteissa, biohajoavat materiaalit, yritys panostaa ekologisuuteen".= Lillukanvarsia, joilla promotaan mutta jotka eivät vaikuta kokonaisuuteen juurikaan.
Samalla firma kuitenkin lennättää työntekijöitä koulutuksiin ja palkintomatkoille sekä tarjoaa autoetua työhön, jossa auto ei ole pakollinen. On tutkittu muuten että kolmannes kaikista mikromuoveista irtoaa auton renkaista. Ekologisuuteen panostamista tosiaan.

Fläsäri: "Tällaiset fläsärit sain tänään! Näkyy että tuote vaikuttaa nopeasti ja tehokkaasti!" = Oikeasti mikrosuonten toimintahäiriö=nikotiinihapon yliannostus.
PM:n Sorgin ja Plathin Myyjän oppaassa menestykseen (s. 6 →) suositellaan potentiaaliselle asiakkaalle tehtävään demoon juurikin Activizea (jossa on nikotiinihappoa), ja ohjeistetaan odottamaan että asiakas huomaa reaktion "Activize Oxyplus ensures an effect you can feel after just a few minutes" ja selitetään tämän johtuvan NTC:stä. Asiakas jää siihen uskoon että imeytyminen on näissä tuotteessa erityisen nopeaa, kun ei tiedä oikeaa syytä ihon punoitukselle, ja että tuotteessa on jotain erilaista verrattuna muihin → Kts. myös kohta premium.

GMP: "Tuotteet tehdään GMP-standardilla, aivan kuten lääkkeetkin".= Hyvän tuotantotavan valmistusstandardi, joka koskee todellisuudessa kaikkia toimijoita. Ei vertaannu lääkkeisiin mitenkään eikä ole tae ainesten korkeasta laadusta.
Ravintolisille on omat standardinsa ja lääkkeille omat. Pointtina GMP:ssä lähinnä että aineet ei sekoitu keskenään ja ovat siten puhtaita, tilat asianmukaisia jne. GMP:n kriteerit koskevat kaikkea elintarvikealan tuotantoa jo lähtökohtaisesti. Asia on periaatteessa sama kuin jos esim. yrityksen kosmetiikka olisi luonnonkosmetiikan sertifikaattien mukaan valmistettua ja täten oikeasti luonnonkosmetiikkaa, mutta yritys ei ole hankkinut kustannusten takia virallista sertifiointia. Jos näistä hyvistä tuotantotavoista huolehtii muutenkin, niin sertifioinnin hakeminen asiasta on lähinnä markkinointikysymys, sillä halutaan lähinnä erottua muista ja luoda mielikuvaa luotettavuudesta.

Kateus: "Kritisoit tuotteita, koska olet vain kateellinen, kun tienaamme tällä paljon rahaa ja et pystyisi samaan." = "Kateellisen puhetta" sanoo narsisti.
Kateuskortin esittäjää voidaan jopa pitää narsistisena. Kun faktat eivät riitä, niin usein vedetään kateuskortti pöytään, se on joskus toimiva tapa tukkia arvostelevan suu. Itse pidän kateuskorttia käyttäviä lähinnä huvittavina. Mille olisin kateellinen, jos kerran kaikilla on yhtäläinen mahdollisuus lähteä mukaan toimintaan ja menestyä? En henkilökohtaisesti ole kateellinen toiminnalle, jota pidän eettisesti vääränä.
Onhan kateuskorttia käyttänyt blogin kommenttikentässä jopa Jussi-Pekka Teräkseksi (PM:n Suomen toimitusjohtaja) esittäytynyt, hänen mukaansa professori Juhani Knuuti on kateellinen FitLine-tuotteita myyvälle kotiäidille. Mutta ehkä esimerkki myyjien argumentointiin tulee juuri johtoportaalta, yleensäkin kaikessa työssä esimerkki toimintaan ja eettisyyteen tulee esimieheltä.

Kestotilaus: saa tuotteet halvemmalla kotiisi kuukausittain, mutta samalla sinut rekisteröidään jälleenmyyjäksi, tiesit siitä tai et.

Kölnin lista: tuote testataan ja siinä ei havaita doping-aineita.
Sokerissa ja vitamiineissa harvoin onkaan mitään kiellettyjä/urheilusuoritusta parantavia aineita. Ei liene kummoinen saavutus päästä listalle kun maksamalla pääsee, hintakin on yhdelle tuotteelle vain 300e/vuosi+alv, mutta yli 5 tuotteen listaamisesta saa paljousalennusta. Ei tarvitse firman myydä kuin muutama satasen purkki ja summa on katettu sillä.

Hyväntekeväisyys: "Tuotteen hinnasta lahjoitetaan osa hyväntekeväisyyteen. Mulla ei ollut ennen varaa tukea hyväntekeväisyyttä, nyt se onnistuu samalla!"= En ole jaksanut edes ottaa selville kuinka suuri osuus menee hyväntekeväisyyteen, mutta keulinpa silti tällä.
Pyydä summia ja huomaa että tuotteen hinnasta menee alle promille (promille käytännössä: 1 sentti/10 euron ostos) hyväntekeväisyyteen, kuten esimerkissä PM & Hyväntekeväisyys. Jos ei ole ollut antaa viisisenttistä hyväntekeväisyyteen mutta on varaa maksaa 100 euroa kuussa vitamiineista niin selvä homma. Zinzinolla puolestaan on kirjoitushetkellä ihan hyvä joulutarjous, jokaisesta myydystä menee 10e hyväntekeväisyyteen. Pelkästään hyväntekeväisyyden vuoksi ei toki kannata mitään ostaa, vaan valita hyväntekeväisyystaho itse ja lahjoittaa sinne suoraan.

Hyvä tuotekokemus: "Sain näistä tuotteista niin hyvän tuotekokemuksen, etten enää suostu luopumaan näistä enää ikinä!"= Olen samaa mieltä koska muutkin ovat sanoneet näin.
"Hyvän tuotekokemuksen" voi aiheuttaa esimerkiksi placebo, ryhmäpaine, yhteisöllisyys ja siitä seuraavat hyvät fiilikset, kyse voi olla siis jostain ihan muusta kuin itse tuotteesta, mutta kokemuksen väitetään johtuvan tuotteesta, vaikka tutkimuksia tehosta ei ole tehty. Toisten ihmisten mielipide ryhmässä vaikuttaa omaan mielipiteeseen, kyse on siis todennäköisesti vaikuttamisesta. Lue mieleen vaikuttamisesta enemmän tekstistäni Näin jäin koukkuun - asiaa vaikuttamisesta.

Laatu: "Tuotteet ovat tutkittuja ja korkealaatuisia".= Tuotteet on tutkittu siten että niissä on aineita mitä väitetäänkin.
Millä kriteereillä laatua mitataan? Kenen mukaan tämä on parasta laatua? Firman, jolla on agendana myynninedistäminen? Miten asiaa on tutkittu? Niin paljon kysymyksiä. Jos valmistusmenetelmiä ei kerrota, ei voida puhua laadusta tai ravinnerikkaudesta. "ennen kuin jotakin hoitoa tai valmistetta on tutkittu, on myöskin epärehellistä väittää, että se tehoaisi. Todistustaakka on aina väitteen esittäjällä."

Laboratorio: "Tuotteet testataan ulkopuolisessa laboratoriossa".= Analysoidaan että purkin etiketti pitää paikkaansa.
Mihin tarvitaan ulkopuolista tahoa tutkimaan että purkissa on mitä pitää, jos noudatetaan jo GMP:tä? Tuotteiden analyysi ei ota kantaa mitenkään ainesosien tai tuotteen turvallisuuteen, vaan ainoastaan siihen että tuote sisältää ne ainekset mitä etiketissä lukee. 

Laillisuus: "Yrityksellä on oikeuden hyväksymä markkinointisuunnitelma".= Ehkä jossain ulkomailla. Selvennyksenä että Suomessa noudatetaan kuitenkin Suomen lakia.
Kärjistettynä ja ehkä pienenä olkinukkena toivottavasti myöskään kukaan ei kurita lastaan väkivallalla vedoten laillisuuteen, koska lapsen fyysinen rankaiseminen on sallittua osassa Euroopan maista, vaikka Suomessa se onkin laitonta.
Pyramidihuijauksia on erittäin vaikea osoittaa toteen, varsinkin jos kyse on tuotepyramidipelistä. Myös muun muassa Onecoinista todettiin Suomessa Keskusrikospoliisin taholta, ettei se täytä rikoksen kriteerejä, vaikka Onecoinissa ei edes ollut mitään tuotetta, ei edes sitä bittivaluuttaa. Onecoiniin osallistuneet käänsivät tämän rekrytessä siten, että liiketoimintaan on KRP:n hyväksyntä. Nykyään tiedetään enemmän ja Onecoinia tituleerataan jopa historian suurimmaksi huijaukseksi. Kirjoitin muuten PM-Internationalin "korkeimmassa oikeudessa hyväksytystä markkinointisuunnitelmasta" tekstissä Pyramidi vai laillinen mlm, hyväksyminen tarkoittaa tässä tapauksessa siis että pyramidipeliä ei voitu osoittaa todeksi tuossa istunnossa senhetkisillä todisteilla.

Lakimies: "Lakimiehet tutkivat asiaa, suuret korvausvaateet tulossa". = Johtoporras leikkii roolileikkejä, nimittävät toisiaan lakimiehiksi huvikseen koska voivat, ja hoitavat kriisiviestinnän uhkailulla.
Lakimies ei ole suojattu nimike, jopa minä voin olla halutessani sellainen. Kannattaa panostaa oikein kunnon asianajajaan.

Maaperän köyhyys: "Nykyään maaperä on niin köyhää, että kasviksiin ei ehdi kertymään tarpeeksi ravinteita ja siksi tarvitaan ravintolisiä. Näihin tuotteisiin käytetyt hedelmät ovat poimittu vain kypsänä auringon alta ja ne sisältävät paljon ravinteita" = Huuhaata ja laitonta markkinointia.
Missä utopiassa sitten ravintolisien valmistajien tuotteet kasvatetaan, jos kerran maaperä on köyhää? Kuussa vai? Vaikka maaperän köyhtyminen olisi totta, se ei välttämättä silti tarkoita kasvien ravintoaineiden vähentymistä samassa suhteessa tai sitä että monipuolisesti syömällä ei olisi mahdollista saada kaikkea tarvittavaa. Itse kasvijauhetta on ehkä joku gramma ravintolisässä, tämäkin voi olla pilalle käsiteltyä ja vitamiinit tulevat lisättyinä, niin onpa erityisen ravinteikasta. Sivusin tätä maaperäasiaa enemmän tekstissä Ravintolisien markkinointi.

Mahdollisuudet: "Jos minä pystyin siihen, sinäkin pystyt siihen! Parasta on että kaikilla on samanlainen mahdollisuus menestyä."= Sanon näin vain siksi että lähtisit mukaan, vaikka totuus on, ettei sinulla ole enää samaa mahdollisuutta.
Sinä aloitit aikaisemmin ja olet korkeammalla pyramidissa. Pyramideissa aikainen lintu voitot nappaa. Lisättynä vielä sekin fakta, että kaikille ei oikeasti jaeta samoja kortteja syntyessä ja kaikilla ei ole yhtäläistä mahdollisuutta menestyä henkilökohtaisten ominaisuuksien vuoksi. Menestyminen voi vaatia myös aggressiivisuutta ja toisten tallomista alleen, hyvä vaan että kaikki eivät siihen lähde.

Markkinajohtajuus: Myyntitulot suuremmat kuin kellään muulla Suomessa.
Tuotteet ovat jopa 70 kertaa kalliimpia kuin muut vitamiinit, ja tästä syystä myyntitulotkin ovat suuremmat, esim. Rainbow monivitamiini. Toisin sanoen jos myyt vuoden annoksen tätä Rainbowta 70 henkilölle, myyntitulot ovat silti samat kuin myisit 80e/kk vitamiinit vuodeksi yhdelle henkilölle. Määrällisesti yritys ei siis ole välttämättä "markkinanjohtaja", vaan pelkästään hinnan puolesta. Markkinatilastopalvelu Pharmarketin tilastojen mukaan Multivita oli marraskuussa Suomen ostetuin monivitamiini (en tosin löytänyt että tämä tilasto olisi julkisesti saatavilla, joten myöskään kriteerejä listaukselle en löytänyt, että lähdekritiikkiä tähän väitteeseen.)

Matkustaminen: "Työn ansiosta olen päässyt matkustelemaan." =... Heti sitten kun olet saanut mukaan melkein 100 henkilöä ja pidettyä ne jonkun vuoden ajan mukana toiminnassa.
Firma varmasti onkin kiitollinen tästä rekrytoimisesta, kun heillehän sitä rahaa sataa laariin. Ihan palkkatyökin mahdollistaisi saman asian, ja saa vielä valita itse kohteen ja seuran.

Patentti: "Tuotteessa on patentoitu innovatiivinen koostumus" = Sekoteltiin tässä kaiken maailman aineita jotta koostumus olisi uniikki, saisimme patentin ja voisimme keulia sillä, että näissä on jotain erikoista kun on oikein patentoituja.
Kaikki patentit eivät välttämättä ole edes voimassa Suomessa. Tästä linkistä voit hakea patentteja. Etsin itse esimerkiksi hakukriteereillä hakija: PM-International. 12 tulosta, kaikki "Ei voimaansaatettu Suomessa"

#Positivevibesonly: Haitallista.
Jos huomaa ja sallii itselleen vain positiiviset tunteet, ei välttämättä tunnista tai osaa pitää rajojaan elämässä. Jos ympäröivä yhteisö mainostaa pelkkää positiivista ympäristöä, se voi olla hyvä asia, mutta saattaa tarkoittaa myös ettei yhteisössä sallita negatiivisuutta tai sen julki tuomista. Ihminen ei voi olla oma itsensä, kun myös negatiiviset tunteet kuuluvat ihmisyyteen. Tämä ei tarkoita että negatiivisuutta pitäisi väkisin tuoda yhteisöön, vaan tunteiden pitäisi tulla luonnostaan ja rakentavasti ulos, muiden ihmisoikeuksia kunnioittaen. Lue monenlaisten tunteiden merkityksistä esimerkiksi tästä artikkelista. Itse suosittelisin tilalle #allvibesenabled.

Premium: Illuusio.
Maksa paljon lähes tyhjästä ja kuvittele sen olevan luksusta pelkän korkean hinnan takia. Jos kallista tuotetta markkinoitaisiin sen olevan esimerkiksi ihan tavallisia vitamiineja, rationaalinen kuluttaja ei näkisi mitään perusteita korkean hinnan maksamiselle, kun tavallisia vitamiineja saa halvemmallakin. Markkinoinnissa täytyy siis keskittyä sen illuusion luomiseen, että tässä tuotteessa olisi jotain erilaista kuin halvemmissa, eli kyseessä olisi 'premium-tuote'. (Kts. myös fläsäri) Tosin joillekin kalliiden tuotteiden ostaminen voi olla statuskysymys, vaikka laadullista eroa ei olisi halpaan - ostamalla kalliin tuotteen erotutaan niistä, joilla ei olisi varaa ostaa kalliimpaa vaihtoehtoa.

Ravintoterapeutti: ei ole sama asia kuin ravitsemusterapeutti.
Ravintoterapeuttina/-valmentajana/-neuvojana/yms voi toimia kuka vaan huuhaa-asiantuntija, mitään koulutusta ei tarvita, kun taas ravitsemusterapeutti on suojattu ammattinimike jonka saa ravitsemustieteiden maisterin suoritettuaan.

Raskaus: "Kyllä tuotteita voi hyvin käyttää raskaana, vauva tarvitsee vitskuja! Minäkin käytin ja terve lapsi tuli!" = Ajatusharha. Tuotteissa ei huvikseen lue ettei suositella raskaana oleville.
Tässä on kyseessä itsestä yleistäminen, kuvitellaan että oma kokemus on aukoton fakta. Arviolta 15% raskaana olevista polttaa tupakkaa, ja silti ihan terveitä lapsia satelee! Se ei tarkoita sitä, että riskejä pitäisi lisätä. Yleensä järkiargumentit eivät mene kyllä perille ennen kuin omaan nilkkaan (tai siihen lapseen) sattuu, joskus ei edes silloinkaan. Graavilohessakaan ei lue ettei suositella raskaana oleville vaikka siinä onkin listeriariski. Nämä kaikki asiat ja vältettävät aineet pitää itse selvittää, vaikka varoitusta ei erikseen olisikaan.

Samankaltaisuus: "Me ollaan niin samankaltaisia, haluun sut mun tiimiin!" = Kunhan väitän näin, jotta et uskaltaisi kieltäytyä tarjouksesta.
Ihmiset pitävät enemmän niistä, joista he löytävät yhteisiä piirteitä ja suostuvat tehtyyn ehdotukseen helpommin. Samankaltaisuuden korostaminen on yksi vahvimmista vaikuttamisen keinoista ja kyse on periaatteessa hyväksikäytöstä.

Sokeri: 
"Tuotteessa on terveellistä hedelmän sokeria" = Lisättyä (hedelmä)sokeria

Suoramarkkinointi/verkostomarkkinointi: Rekryä hyväuskoisia alapuolellesi myyntipuheilla ja tienaa rahaa.

Suosittelubisnes: "Saan palkkiota siitä että suosittelen kuntosalia kaverille, tämä on siis sama asia suositella tuotteita muille" = Hyödyn kerran siitä että kaveri tekee samoin kuin itse, ja mielestäni se on sama asia kuin tienata jatkuvasti kaverin tekemästä työstä.
Se, että saa juomapullon on varmasti sama asia kuin saada palkkiota ihmisestä, jonka olet houkutellut tekemään töitä alapuolellasi ja joka tienaa sinullekin jatkuvasti rahaa. Esimerkiksi kuntosalia suositellessa (jos olet vain asiakkaana), et suosittele salia taloudellisista intresseistä, vaan sosiaalisista syistä tai oikeasti hyvästä kokemuksesta. Jos myyt tuotteita, "suosittelussa" on todellisuudessa kyse bisneksestä ja suosittelu on mainos, jossa markkinoit itse myymiäsi tuotetta (kokemus tehosta voi toki olla todellinen, kuten kaikki kokemukset lumevaikutuksistakin ovat totta kyseisen henkilön kohdalla, kts. myös Hyvä tuotekokemus). Kuntosaliesimerkissä kuntosali on varsinainen suosittelun edunsaaja, tuotteiden myynnissä sinä itse olet edunsaaja.

Taloudellinen riippumattomuus: Et tee mitään ja rahaa ropisee tilille riittävästi silti. En ole kuullut tällaisista ihmisistä.
Saavutettavissa jos saat satojen ihmisten alalinjan joka pysyy seuraavat 70 vuotta vähintään yhtä suurena tekemättä mitään asian eteen, ts. passiivinen tulo. Eläkkeitä ei tästä napsahda.

Tapahtumat: "Tule mukaan tähän tapahtumaan! Mä oon niin inspiroitunut niissä aina!" = Olen inspiroitunut ryhmähurmoksesta ja -paineesta.
Yhteisöt tarvitsevat tapahtumia, jotta yhteinen päämäärä pysyy elävänä ja ihmisiä pystytään sitouttamaan toimintaan. Myös palkitsemiset kuuluvat tähän: yhteisö sitouttaa jäseniään positiivisilla tunteilla. Tapahtumissa vallitseva yhteinen hurmos saa tätä inspiraatiota ja elämystä aikaan. Myös puhujan vuorovaikutuksella yleisön kanssa on vaikutusta hurmoksen syntymiseen. Yhteisö ei toimi ilman yhteisiä tapahtumia, siksi niitä on pakko järjestää, ei minkään kouluttautumisen takia, vaan vaikuttamisen ja toiminnan jatkuvuuden kannalta.

Tieteellinen tiimi: "Tuotteiden takana on lääkäreistä, biokemian professoreista, ravitsemustieteiden maistereista yms. koostuva asiantuntijatiimi" =...joista jokainen saa palkkaa siitä, että etsii tuotteiden tehoa puoltavia asioita ja ignooraa haitat tai toimimattomuuden.
Kyse ei ole puolueettomuudesta. Tutkinto on heillä varmaan ihan oikea, mutta ammattieettisyyttä ei välttämättä ole, eikä ammatinharjottamisessa mennä ihmisen terveys edellä. Kaikenlaisia ihmisiä eri motiiveilla löytyy kaikista ammattikunnista. Suurin osa lääkäreistä on toivottavasti silti edelleen tieteellisesti tutkitun tiedon kannalla, mutta kaikenlaisia vaihtoehtotohtoreita löytyy aina. Pitää osata tunnistaa, mikä sanotusta on tietoa ja mikä taas ammatin tuoman auktoriteetin luomaa uskoa.

Tulokset: "Näillä tuotteilla tulee parhaat tulokset." = Ei minulla tähän mitään oikeita perusteluja ole, mutta sanon silti näin kun meillä on niin hyvät tuotekokemukset!
Jos tuotetta on tieteellisesti tutkittu parhaiten toimivaksi, kannattaisi hankkia luokittelua lääkkeeksi, niin terveysväitteitä saa käyttää itse tuotteelle. Sitä ennen: tutkimuksia ja vertaisarvioituja tuloksia odotellessa.

Urheiluliitto, yhteistyöt: "Tuotteet ovat tehokkaita ja turvallisia myös urheilukäyttöön, koska yritys tekee yhteistyötä urheiluliittojen kanssa." = Urheilijat tarvitsevat kipeästi rahaa ja firma mainosta taholta, joka tekee hyvää firman maineelle. Win-win!
Esimerkiksi Suomen urheiluliiton talous oli vuonna 2017 lähes puoli miljoonaa miinuksen puolella. Valitettavaa että tuollaisessa tilanteessa yhteistyötarjouksia otetaan vastaan varmasti todella pienellä kynnyksellä. Tuki ei kuitenkaan velvoita tuotteiden käyttöön. Kyse on siis lähinnä mainoksesta & yrityksen brändäyksestä: sen herättämistä mielikuvista kuluttajassa.

Yksityishenkilö: "Teen tätä yksityishenkilönä, toimintani arvostelu on kunnianloukkausta ja myynnin säännöt eivät päde minuun" = Harrastan verovilppiä. Ilmoita verottajalle vaikka anonyymisti jos kohtaat tällaisia huippumyyjiä. → Anna vihje verovilpistä
Tällaiselle myyjälle onnea yritykseen ja elinkeinotoimintaan, yksityishenkilö saa myydä uutta tavaraa verovapaasti 1000 eurolla vuodessa. Kyse ei ole tuhannen euron voitosta vaan tuhannen euron edestä myymistä, esim. 10 kappaletta 100 euron hintaista tuotetta vuodessa. Olethan muistanut maksaa verot tämän summan jälkeen? Myös yksityishenkilön menettelyä elinkeinotoiminnassa saa arvostella kohtuuden rajoissa, se ei ole kunnianloukkausta.

________________________

Minkä asian itse lisäisit listaan? Jätä kommentti.

Hyvää itsenäisyyspäivää! 🇫🇮🇫🇮
Arvostan itse Suomessa monia asioita, mutta tässä kontekstissa eniten mahdollisuutta sananvapauteen. Mielipiteenilmaisu on tärkeää, mutta tämän aihepiirin suhteen se saattaa johtaa yhteydenottoihin ja uhkailuun yritysten edustajien taholta. Tästä lisää myöhemmin, mutta tämän takia olen päättänyt itse pysyä anonyyminä. Voisin blogata ihan omalla nimellä ja kasvoillani, jos se tarkoittaisi silti sitä, että saan elää silti rauhassa. Ennakkotapauksien perusteella se ei tarkoita.

Jos yrityksen pystyy kaatamaan faktoilla, se ansaitsee tulla kaadetuksi faktoilla. Henkilökohtaisuuksiin ja uhkailuun meneminen on asiatonta eikä kuulu koko aihepiiriin - eikö olisi järkevämpää kumota kerrotut asiat "oikeilla" faktoilla? Niin en ole vielä nähnyt tapahtuvan, mutta johtuu todennäköisesti siitä että oikeita, väitteen kumoavia faktoja ei ole esittää. Usein väitetään väitteiden olevan virheellisiä, tai että itsekin kuulemma "trollailen" täällä blogissani, mutta ikinä ei osoiteta mikä sanotusta on virheellistä. Jään odottamaan jos niin tapahtuu.

Pysykää itsepäisinä ja itsenäisinä, muttei välttämättä itsenäisinä jälleenmyyjinä 😉

_______________________________

MLM-Bingo-time!

Kuvan lähde: Elle Beau / Twitter

________________________


Tekstiä päivitetty:

6.12.2019 klo. 21:18 Lisätty kohta 'Kestotilaus'.
7.12.2019 klo. 13:00 Lisätty kohta 'Markkinajohtajuus'. Lisätty tekstiä kohtaan 'GMP'.
8.12.2019 klo 9:12 Lisätty tekstiä kohtiin 'Suosittelubisnes' ja 'Maaperän köyhyys'.
11.12.2019 klo 18:00 Lisätty kohta 'Urheiluliitto, yhteistyöt'.
16.12.2019 klo 18:40 Lisätty MLM-Bingo

2 kommenttia:

  1. Eli hah, olet Zinzinon trolli. Et tietysti julkaisise tätä kommenttia. Häpeät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miksi häpeäisin? Suosittelen toki ilmiantamaan tämän blogin poliisille: täällähän sitten rikottaisiin lakia, jos olen Zinzinon leivissä. Tosin luulen, että poliisi kiinnostuisi ihan muusta sisällöstä kuin oletetusta sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa, ja saattaisi alkaa tutkimaan jotain ihan muuta täältä löytyvää asiaa. Et tietystikään tätä tekisi itsesi tai edustamasi yrityksen takia, ethän?

      Kaikki muut kommenttisi poistin, harmillista että asia menee sinulla noin paljon tunteisiin eikä vieläkään ole faktoja tarjota.

      Poista