keskiviikko 6. marraskuuta 2019

FITLINEFAKTAA


Nyt oli eilen julkaistu niin mielenkiintoinen blogiteksti että oikein kiinnostuin itsekin!
Harmittaa että kommentointimahdollisuutta ei ollut, vähän jäi nyt mielestäni puutteelliseksi tämä kirjoitus.

fitlinefakta.fi - Faktaa FitLine-tuotteista

"Miksi tuotteissa on sokeria?
Sokeri käytetään lähinnä maun takia. Ainesosat ovat lueteltu ainesosalistassa painonmukaisessa järjestyksessä ja tuotteissa on loppujen lopuksi vain vähäinen määrä sokeria. Ohessa on taulukko, jossa vertaillaan tuotteiden sisältämä sokeria appelsiinimehun ja omenan sokerimäärään.
/uploads/LarUdtxy/Sokeri.PNG" [1]

Ei taas tuota sokeritaulukkoa. Olen käsitellyt asiaa tekstissäni Alle omenan verran sokeria päivässä, todennut sen harhaanjohtavaksi ja vääristellyksi. Mutta se on positiivista että vihdoin sanotaan että sokeri on maun takia. Se on tietysti ollut selvää, mutta asiaa on myös mainostettu siten että sokeri on tärkeänä osana ravintoaineiden kuljetuksessa.

"Mikä on NTC?
NTC on konsepti ja siinä on kyse ravintoaineiden imeytymisestä. 
Konsepti koostuu seuraavista osioista: 
1. Nestemäisyys.
2. Valitaan ainesosat, jotka imeytyvät hyvin. 
3. Katsotaan, että valitut ainesosat toimivat keskenään synergisesti. 
Näin FitLine-ja FitLine-skin tuotteet vaikuttavat nopeasti ja imeytyvät tehokkaasti." [1]

Tätäkin olen käsitellyt tekstissä Tapaus NTC. Kaikissa tuotteissa on NTC mutta voisin kyseenalaistaa esimerkiksi sen, miksi Restoratessa on kalsiumia ja rautaa - nämä eivät ainakaan toimi synergisesti.
Mutta NTC:ssä ei ole siis kyse siitä, että ravintoaineet menisivät sinne minne tarvitaan milloin tarvitaan. Kuitenkin väite löytyy vieläkin PM:n virallisilta sivuilta, joten ei ihme että myyjät markkinoivat sitä silti noin.

"Miksi tuotteita ei suositella raskaana oleville?
Tämä riippuu tuotteesta.  Mikäli tuotteessa on kofeiinia tai inkivääriä ne eivät sovellu raskaanaoleville.  Suosittelemme noudattamaan etiketin varoituksia ja ohjeita." [1]

Itse suosittelen välttämään myös nikotiinihapon vuoksi. Sivusin asiaa tekstissä Case Activize ja fläsärit.

"Onko tuotteita turvallista antaa lapsille ja mihin lapsi tarvitsee lisäravinteita?"
"Tarvitseeko ihminen vitamiineja?" [1]

Ravintolisien yleisestä tarpeellisuudesta olen kirjoittanut tekstissä Ravintolisien markkinointi.

"Activize Oxyplus -tuotteen niasiini?
Activize Oxyplus sisältää niasiinia, eli B3-vitamiinia. Niasiinia on tuotteessa kahdessa eri muodossa: nikotiiniamidina sekä nikotiinihappona.  Suomessa käytetty turvallisen saannin yläraja nikotiiniamidille on 900 mg/päivä ja nikotiinihapolle 10 mg/päivä.  Suomessa PM-International suosittelee käyttämään 1 mittalusikallista Activize Oxyplus per päivä. Voit turvallisesti käyttää Activize-tuotetta päivittäin ilman yliannostuksen vaaraa. Nikotiinihapon turvallisen saannin raja perustuu siihen, että ns. flush-reaktio esiintyy pienillä annoksilla. Mahdollisia maksaongelmia saattaa esiintyä vasta kun nikotiinihappoa käyttää pitkäaikaisesti yli 500 mg päivässä. 
Mikäli jostain syystä et halua käyttää nikotiinihappoa, voit korvata Activize Oxyplus -tuotteen Activize Sensitive -tuotteella." [1]

Laskin tekstissä Case Activize ja fläsärit nikotiinihappoa tulevan yhdestä mitallisesta 11,7mg, edelleen yli rajan. Fläsärit voi saada siis siitäkin jo. "Mahdollisia maksaongelmia saattaa esiintyä vasta kun nikotiinihappoa käyttää pitkäaikaisesti yli 500 mg päivässä." No nyt haluaisin lähteen tälle. Inhoan tekstejä, jossa on lääketieteellisiä väitteitä mutta joita ei perustella lähtein. Käsittääkseni kyseisen blogin kirjoittaja ei ole lääkäri tai muukaan terveydenhuollon henkilö.

"Valvooko joku FitLine-tuotteita Suomessa?
Ravintolisät kuuluvat elintarvikevalvonnan alle ja Suomessa suurin osa valvonnasta kuuluu kunnille. Tuotteiden maahantuojalle kuuluu omavalvonta. Noudatamme EU:n sekä Suomen elintarvikelainsäädäntöä." [1]

Juurikin näin. Valmistaja valvoo itse tuotteitaan. Tuotteille ei tarvita myyntilupaa eikä niille tehdä ennakkotarkistuksia. Valvontaviranomaiset tulevat kuvioon vasta sitten, jos he saavat tiedon siitä että jostain tuotteesta voi olla terveydellistä haittaa. [2] Kannattaa siis ilmoittaa aina elintarvikevalvontaan, jos epäilee tällaista!

"Mihin suoramyynti perustuu?
Suoramyynti on yksi myynnin kanavista muiden perinteisten kanavien joukossa. Toimintamme perustuu suoramyyntiin ja markkinointiin. Asiakas ja myyjämme asioivat suoraan meidän ja keskusvarastomme kanssa. Myyntitavassamme ketjusta poistuu kauppa, joka rohmuaisi suurimman osan tuotteen katteesta. Nyt voimme tarjota tuoteen edullisesti kuluttajalle. Hyvä myyntiprovisio antaa myyjälle mahdollisuuden harjoittaa kannattavaa sivutoimista- tai päätoimista liiketoimintaa." 
[1]

Näin hyvän tilaisuuden analysoida tätä. "Myyntitavassamme ketjusta poistuu kauppa, joka rohmuaisi suurimman osan tuotteen katteesta."
"Analyysiyhtiö Balance Consultingin tiedoista käy ilmi, että elintarvikkeiden vähittäiskaupan myyntikate on pysynyt 24 prosentin tuntumassa lähes kymmenen vuotta." [3] Lähdetään siis siitä oletuksesta, että kaupan kate on tuota luokkaa. En puutu edes siihen, onko vähintään satanen kuussa ravintolisistä edullista kuluttajalle, vaan käsittelen vain kulurakennetta. PM:n markkinointisuunnitelman mukaan jälleenmyyjät nappaavat provisiona (syvyystasoista riippuen) jopa yhteensä 21% tuotteen hinnasta (6. syvyystasolle asti) Lisäksi tähän päälle kuuluu jokin TOP-Management-bonus (en ole varma tämän kriteereistä, oli hieman epäselvästi muotoiltu suunnitelmassa: jotenkin sen sai kun pätevöityy uudelle tasolle, mutta en tiedä kuinka pitkäaikainen bonus on kyseessä), joka on 2-20%. Tuo blogissa mainittu myyntiprovisio on 20-40%, mutta se tulee siitä, että ostaa tuotteen tukkuhinnalla ja myy eteenpäin vähittäismyyntihinnalla eikä kuulu siis varsinaisesti tähän. [4] Arvioisin siis, että tämä MLM-kulurakenne vie myyjien osalta vähintään yhtä paljon - jos ei enemmänkin: tästä lähteestä päätellen pahimmillaan jopa 41% hinnasta - katteesta kuin kauppakin veisi.

"Miten PM-valvoo sosiaalista mediaa?
PM-International Finland Oy:llä on sosiaalisen median vastaava, jonka tehtävä on valvoa sosiaalisessa mediassa mahdollisesti tapahtuvia virheellisiä väittämiä FitLine-tuotteista sekä epäasiallista markkinointia. 
Lisäksi emoyhtiömme Saksassa valvoo varsin tehokkaasti sosiaalisen median julkaisuja. Mikäli toistuvista rikkomuksista huolimatta sosiaalisen median sääntöjä rikotaan, PM-International voi irtisanoa sopimuksen jälleenmyyjän tai asiakkaan kanssa." [1]

Hetkinen. Siis juuri kommentoitiin, että valvonta perustuu tehtyihin ilmoituksiin? [5] Jos nyt kyseisen sosiaalisen median vastaava on oikeasti olemassa, niin aika heikot ovat toimintamahdollisuudet kun viime aikoina tilejä on lyöty rankalla kädellä yksityisiksi eikä tällä sosiaalisen median vastaavalla tuskin ole edes listana kaikkia mahdollisia tilejä, kun niitä voi perustaa helposti ja nopeasti lisää. Olen myös itsekin sähköpostitse lähettänyt PM:lle tietoa vääristä markkinoinneista - sähköpostiini ei ole ikinä vastattu eikä toimintaan puututtu. Miten tämä vastaava siis tekee työtään? Ulottuukohan tämä virheellisten väittämien valvonta myös kriittisiin blogeihin? (tästä aiheesta olen myös kirjoittamassa)


Tällaiset FitLine-faktat tällä kertaa! Näin tässä kirjoituksessa aika paljon asioita, joita olin jo käsitellyt tässä blogissa, voisiko fitlinefaktat linkittää vaikka blogini seuraavaan kirjoitukseen? Täältäkin sitä faktaa löytyy, ja vielä lähteiden kanssa, joten argumentin luotettavuutta voi jokainen arvioida niiden kautta. En itse henkilökohtaisesti pidä lähteettömiä kirjoituksia kovinkaan suuressa arvossa. Mielestäni avoimuutta olisi myös kommenttikenttä ja vapaa mahdollisuus kommentoida asioita ja tuoda lisää tietoa.


Lisäys 9.11.2019: En aio korjata tätä tekstiä, vaikka lähdettä on muutettu. Sen sijaan kirjoitin läpinäkyvyydestä uuden tekstin AVOINTA BLOGGAAMISTA.

____________________________

Lähteet:
[1] Fitlinefakta.fi 5.11.2019: Faktaa FitLine-tuotteista
https://www.fitlinefakta.fi/b/Faktaa-FitLine-tuotteista
[4] PM-International Markkinointijärjestelmä 2007
http://www.vipsales.ee/documents/FITLINE/Marketing_FIN_241007-1.pdf
[5] Instagram: missccheyenne: FITLINE 11
https://www.instagram.com/missccheyenne/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti