lauantai 12. lokakuuta 2019

TAPAUS NTC


Nyt mennään ihan sille solutasolle mihin kuuluukin!

Käsittelyssä tänään PM-Internationalin NTC® (myöhemmin pelkkä NTC)
En ole pyynnöistäni huolimatta saanut PM-International Finlandin edustajalta kommenttia NTC:stä, joten teksti pohjautuu tietoon, joka on julkisesti saatavilla, sekä näiden pohjalta tehtyyn omaan pohdintaani aiheesta.
Tämän tekstin loppupuolella vasta mennään tarkemmin siihen mikä NTC todellisuudessa on, tämä alku toimii pohjustuksena ilmiöön.

NTC on siis PM-Internationalin lanseeraama systeemi, joka tulee sanoista Nutrient Transport Concept, vapaasti suomennettuna ravinteiden kuljetuskonsepti. NTC:n väitetään tuovan ravintoaineet sinne minne tarvitaan, silloin kun tarvitaan, solutasolle asti. [Tässä kirjoituksessa pohditaan nimenomaa tämän väitteen todenperäisyyttä.] FitLine-tuotteissa eli firman ravintolisissä tämän sanotaan vaikuttavan sisäisesti ja BeautyLine-tuotteissa eli kosmetiikassa ulkoisesti. BeautyLinen tuotteiden ainesosien sanotaan NTC:n ansiosta menevän ihon syvimpiin kerroksiin. [1]

BeautyLinesta: kosmetiikka ei saa imeytyä ihon syvimpiin kerroksiin. [2] Iho koostuu kahdesta osasta: orvaskedestä ja verinahasta. (sekä ihonalaiskerroksesta, jos sen voi vielä sanoa kuuluvan varsinaisesti ihoon) [3] Kosmetiikka ei saa imeytyä verenkiertoon, joka tarkoittaa sitä, että kosmetiikka ei saa mennä verinahkaan asti. Ihon syvimpänä kerroksena on juurikin verinahka. BeautyLinen sanotaan kuitenkin menevän syvimpiin kerroksiin, joka on joko väärä väite tai laitonta.

Kosmetiikan markkinointiin pätevät myös säännöt, että tuotteesta on annettava totuudenmukaiset väittämät. Harhaanjohtavaa markkinointia ei saa harjoittaa, ja väitteet on myös esitettävä selkeästi ja ymmärrettävästi. [4] Omasta mielestäni tämä ei toteudu BeautyLinea mainostaessa. Jos tarkoituksena on ollut ilmaista, että tuote menee epidermiksen syvimpiin kerroksiin, ilmaisu on ollut epäselkeää ja täten eettisen markkinoinnin vastaista. (Tässä pitää myös erottaa se, meneekö tuote vai sen yksittäinen raaka-aine syvimpään epidermiksen kerrokseen. Kosmetiikan ihoon imeytymiseen vaikuttavat mm. raaka-aineen määrä tuotteessa, aineen molekyylikoko, tuotteen pH, fysikaaliset rasitteet (hieronta, mikroneulaus yms.) kts. esimerkiksi [12] Pelkän incin perusteella on vaikea sanoa, meneekö jokainen BeautyLine-tuote syvälle epidermikseen, enkä löytänyt tutkimuksia aiheesta.)

Se kosmetiikasta, sitten ravintolisiin. Lääketieteen tohtori Juhani Knuuti on blogissaan kertonut NTC:stä, luotan tässä enemmän hänen sanaansa enkä rupea itse asiaa tulkitsemaan. Knuuti kertoo, että tämä minne ja milloin ravintoaineita tarvitaan, solutasolle menevä mekanismi on huuhaata. Myöskään Medline-tietokannasta ei löydy NTC:stä mitään tietoa. [5] Lue myös Knuutin vastaus PM:lle blogikirjoituksesta.

Referoin tähän loppuun vielä erästä bloggaajaa, biologi ja filosofian tohtori Christer Sundqvistia, joka on keskustellut NTC:stä eri tahojen kanssa. Blogitekstin sisältö on omasta mielestäni mielenkiintoinen, ja siinä käsitellään myös FitLine-käyttäjien ravintoainepuutoksia. [6] 

FitLine-tuotteiden toimivuudesta löytyy siis ainakin yksi (ei-luotettavassa lehdessä julkaistu) PM:n sponsoroima tutkimus, jonka tulos on, että tutkimuksessa käytettyjen vitamiinien ja hivenaineiden elimistön terveysarvot paranevat FitLine-tuotteita käytettäessä. [6] Ihan oletettava tulos mielestäni siis, kun on ravintolisistä kysymys. Tutkimus löytyy tästä linkistä. Kaikissa FitLine-tuotteissa on käytössä NTC-konsepti, oletettavasti myös tutkimuksen tuotteissa, mutta tutkimuksessa NTC:stä ei mainita, eikä täten siis NTC:n toimivuutta ole tutkimuksen kautta arvioitu.

Mikä siis on NTC? Miten se toimii?

Sundqvist kertoo saaneensa Eviralta tiedon, että Saksan viranomaiset ovat hyväksyneet NTC-logon käytön tuotteissa. Logon käyttö sellaisenaan ei ole harhaanjohtavaa markkinointia, mutta jos logon yhteyteen lisätään väitteitä tai selityksiä, näiden väitteiden tulee olla EU:n asetuksen 1924/2006 mukaisia. PM-Internationalin työntekijät taas kertoivat, että tietoa NTC:stä on kerätty 20 vuoden ajan ja se säilytetään yhtiön omana tietona, etteivät kilpailijat varasta konseptin ideaa. [6]

Idean varastamisen suojaamiseksihan on olemassa patentointi, jolloin kilpailijat eivät voisi käyttää kaupallisesti konseptia. Jos NTC on todellista, miksi sitä ei ole tieteellisesti tutkittu ja patentoitu? Jos idea on uusi, ja se eroaa vähäistä enemmän nykyisistä keksinnöistä, sekä on luonteeltaan tekninen keksintö, se täyttäisi patentin hakemisen kriteerit. [7] Onko kyseessä kuitenkin aivan normaali ravinteiden imeytymisen tapa, jota markkinoidaan normaalia parempana? PM:ltä löytyy kuitenkin jo 44 haettua patenttia Euroopassa [8], NTC:stä en nähnyt mainintaa patenttien joukossa.

Eli siis tutkimuksia (tai ainakaan julkisia tutkimuksia, joiden luotettavuutta voi jokainen arvioida) ei ole NTC:stä tehty, eikä NTC:n yhteydessä esitetä mitään väitteitä, jotka olisivat EU:n asetuksen mukaisia. Konseptia ei voida näillä tiedoilla sanoa toimivaksi siten, miten mainonnassa väitetään, eli että ravintoaineet menisivät sinne minne tarvitaan, silloin kun tarvitaan.

NTC-logoa saa siis käyttää tuotteissa, jos siitä ei samalla väitä mitään EU:n asetuksen vastaista. Vastauksessaan Juhani Knuutille PM on kertonut Saksan oikeudessa hyväksyttyjen väitteiden olevan "1. Liquid dosage form (see Appendix 3) 2. Synergetic effects in the formulation and in the product concept 3. Microsolve technology (micellization of eg Q 10)"
Suomennettuna 1. Nestemäinen muoto 2. Synergiset vaikutukset koostumuksessa ja tuotekonseptissa (käytännössä siis mitä? synergisyys yleisesti tarkoittaa kokonaisuuden olevan suurempaa kuin aineet itsessään) 3. MicroSolve-tekniikka, esim. misellointi. (MicroSolve tarkoittaa ilmeisesti öljymäisen aineen sekoittumista veteen. Tämähän onnistuu ihan emulgaattorilla.)
En löytänyt kyseistä oikeuden päätöstä, joten en voi arvioida sen todenmukaisuutta tai sisältöä.

NTC-logon lopussa oleva ® tarkoittaa rekisteröityä tavaramerkkiä. [9] Julkisesti saatavilla olevien, tässä kirjoituksessa esitettyjen tietojen perusteella arvioin, että NTC on rekisteröity tavaramerkki, jota ei ole muiden yritysten tuotteissa vain siksi, koska se on rekisteröity PM:lle, ja NTC-logon yhteydessä on mahdollisesti lupa käyttää aiemmin mainittuja väitteitä. Väitteet eivät mielestäni liity mitenkään solutasolle imeytymiseen. Miksi sitä käytetään silti kaikkien tuotteiden kohdalla, vaikka konseptin tehoa ei ole osoitettu tähän tarkoitukseen: omasta mielestäni kyseessä on mielikuvamarkkinointia, että tässä tuotteessa on jotain erilaista kuin muissa. Tutkimieni lähteiden perusteella niin ei ole.

NTC-väitteen käyttö FitLine-tuotteiden markkinoinnissa

Sähköpostissaan Cheyenne Järviselle PM-International Finlandin toimitusjohtaja Jussi-Pekka Teräs väittää, ettei PM-International Finland käytä markkinointimateriaalissaan NTC:stä väitteitä. [10] Tässä ei sinänsä oteta edes kantaa, saako jälleenmyyjät mainostaa tuotteiden markkinoinnissa NTC:tä, mutta väite markkinointimateriaalista ei ole totta: katso [11]*.

Väitteen käytössä markkinoinnissa ensinnäkin tulee huomata, että FitLine-myyjien somemarkkinointioppaassa myyjille annetaan lupa käyttää vain väitteitä, jotka löytyvät PM-Internationalin virallisista julkaisuista tai nettisivuilta. [10] NTC mainitaan molemmissa [1] [11]*, jolloin myyjillä on lupa käyttää väitettä NTC:stä ja sen toimivuudesta. Lisäksi NTC:n toiminnasta keskustellaan PM:n kongresseissa ja koulutuksissa. [tieto jälleenmyyjältä]

Kysymys PM-International Finlandille: mihin NTC teidän mielestänne perustuu? Onko NTC:n mekanismin markkinointi EU:n asetuksen mukaista?

Lisäys 26.10.2019 *  Lähde 11 ei ole enää käytössä: video on poistettu Youtubesta tekijänoikeusvaatimuksen vuoksi. Video sisälsi PM:n yritysesittelyn, jossa muun muassa puhuttiin NTC:stä juuri tällä väitteellä että ravintoaineet menevät sinne mihin tarvitaan milloin tarvitaan. Tässä linkki kuitenkin PM-International Finlandin Youtube-kanavaan jossa video alunperin oli

________________________

Katso myös:

Lähteet:
[2] YLE 19.7.2011: Asiantuntijat: kosmetiikkaa kannattaisi käyttää kohtuudella https://yle.fi/uutiset/3-5393070
[4] Tukes: Kosmetiikan markkinointiväittämät https://tukes.fi/kemikaalit/kosmetiikka/kosmetiikan-markkinointivaittamat
[5] Turun Sanomat: Blogit: 21.8.2016 Fitline=Fitlin€ http://hyvinvointi.ts.fi/terveys-tiede/fitline/
[6] Turpaduunari blogi 18.9.2017 Omega-3-rasvahapot ja Nutrient Transport Concept
http://turpaduunari.fi/omega-3-rasvahapot-ja-nutrient-transport-concept/
[7] Patentti- ja rekisterihallitus: Millaiseen keksintöön voi saada patentin?
https://www.prh.fi/fi/patentit/patentoinninabc/millaiseenkeksintoon.html
[8] Espacenet: Patenttihaku: PM INT AG https://fi.espacenet.com/searchResults?submitted=true&locale=fi_FI&DB=EPODOC&ST=advanced&TI=&AB=&PN=&AP=&PR=&PD=&PA=PM+INT+AG&IN=&CPC=&IC=
[9] Kielitoimiston ohjepankki: Rekisteröity ja rekisteröimätön tavaramerkki (®, ™)
[10] Instagram: missccheyenne: kohokohdat: Fitline 7, Fitline 11 https://www.instagram.com/missccheyenne/
[11] Youtube: PM-International Finland: PM Yritysesittely https://www.youtube.com/watch?v=U73hriu1-x0
[12] Pieni kosmetiikkaopas kemian opettajille https://www.helsinki.fi/sites/default/files/atoms/files/kosmetiikkaopas_opettajille.pdf

2 kommenttia:

  1. Linkki 11 takaa löytyvä video ei ole enää katsottavissa.

    VastaaPoista