maanantai 2. marraskuuta 2020

MODERE / ELÄ PUHTAASTI


Johan on ollut vuosi kaikella tapaa, myös verkostomarkkinointirintamalla!

FitLinen myyjät ovat vetäneet itsensä piiloon: mm. Munlainenjuttu-FitLine-tiimistä on yllättäen tullut ainakin julkisessa mielessä bisnesvalmennusta (vaikkakin tiimin vetäjä Eveliina keikkuu edelleen Suomen top-myyjien joukossa, fitskumyyntiä ei ole siis lopetettu), pitkään Suomen Fitline-top-myyjiin kuulunut Daniel "Bile-Dani" Lehtonen on ulosoton asiakas (tästä kaikki voivat päätellä kuinka kannattavaa fitskubisnes on, jopa parhaimmille myyjille), sekä Daniel on myös Suurimmassa pudottajassa karistamassa fläsää (mites ne fitskujen tuomat terveyshyödyt?). PM-International Finlandin toimitusjohtaja on lähtenyt työstä, eikä uutta toimaria ole käsittääkseni vieläkään saatu. Jostain kumman syystä myöskin törkykommentit ovat loppuneet tästä blogista toimarin lähdön jälkeen. Mukava sattuma.
Partylite lopettaa Pohjoismaissa.
Entiset 
Juice Plussalaiset ovat yhtäkkiä loikanneet Moderen pariin, vaikka vielä hetki sitten Juice Plus oli suorastaan elämän pelastaja. Vähän nyt alan huolestumaan heidän puolestaan, että mitä tapahtuu Juicekapseleiden parantamalle terveydelle?? /sarcasm

Myyjät siirtyvät siis verkostomarkkinoinnista toiseen, jos vaikka tämä uusi aluevaltaus tuottaisi paremmin?
Moderella on ollut YTJ:n mukaan jotain toimintaa vuodesta 2014. Suomeen Modere aukaisi ovensa ilmeisesti vuonna 2015. Moderesta löytyy kohtalaisen vähän tietoa, kyseessä ei ole siis (toistaiseksi) kovinkaan laajalle Suomessa levinnyt yritys. Ehkä nyt sitten uudet innokkaat jämyt nostavat Moderen kuuluisuuteen?


Lähde: Live Clean - Elä Puhtaasti facebook-sivut


Modere on jälleen yksi verkostomarkkinointiyritys, joten en mene sen tarkemmin siihen mikä koko rakenteessa on lähtökohtaisesti vialla, vaan suosittelen tutustumaan seuraaviin postauksiini:

Moderen tuotevalikoimaan kuuluu ainakin ravintolisiä, kosmetiikkaa ja kodinpuhdistustuotteita.
Tuotetietoja katsomatta voin jo valmiiksi arvata, että tuotteet ovat peruslaatuisia, mutta niitä mainostetaan ylivertaisen tehokkaina, ja tästä syystä oikeutetaan tuotteiden korkeita hintoja.

Nettisivuilla tuotteita kuvaillaan esimerkiksi termeillä "Stylish. Safe. Smart." sekä "Live Clean".
Brändi tuntuu rakentuvan tuotteiden turvallisuuden ja puhtauden ympärille.

Tuotteita on järjetön määrä, siksi nostan esiin tähän vain joitain tuotteita. Suosittelen silti katsomaan itseäsi kiinnostavia tuotteita, ja lukemaan ainesosaluettelot, sekä vertaamaan hinta-laatu-suhteita. Niiden kautta voi huomata, että tuotteet ovat yleisesti sekoituksia erilaisista kasvisjauheista tai -uutteista joillain lisävitamiineilla tai peruslaatuista kosmetiikkaa, ja täten voisi päätellä etteivät ne kovin ihmeitä voi kropalle tehdä. Tai niin sitä voisi toivoa, että jokainen osaisi päätellä näin - kuitenkin jo FitLinen ja Juice Plussan suosio osoittaa sen, että hyötyjä kuvitellaan saavan. Muiden mielipiteet vaikuttavat myös omaan tuotekokemukseen, eikä oma tuotekokemus ole tällöin objektiivinen mutta tästä asiasta lukee lisää vaikuttamispostauksessani.

Tuotteita rummutetaan myös patentilla: patentin saa yksinkertaisesti siten, että sekoittaa niin uniikin mixin kaikista jauheista, ettei kukaan ole vielä sellaista sekametelisoppaa saanut aiemmin aikaan, ja hakee patentin tälle mixille. Tai sitten käsittelee raaka-ainetta jollain uudella tavalla. Patentilla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä tehon kanssa, kyseessä on vain jokin uusi 'keksintö'.

_____________________________

COLLAGEN SCIENCES - Kallista kollageenilitkua. Teen tästä oman postauksen myöhemmin

BODY TRANSFORMATION SYSTEM Neljän tuotteen sarja, jota markkinoidaan terveyteen, kehon muutokseen ja laihdutukseen vaikuttavana settinä. Tuotteet sisältävät vaikuttavin aineina: kollageenia, linoleenihappoa / kitosaania*, C-vitamiinia, prebiootteja / valkoista kidneypapuja / maarianohdaketta, inkivääriä + erilaisia täyteaineita jokaisessa tuotteessa.
*kitosaani on äyriäisten kuorista saatava aine, jonka väitetään sitovan rasvaa itseensä ja täten laihduttavan. Tieteellistä näyttöä tälle ei ole kuitenkaan saatu, teho on siis samaa luokkaa kuin esimerkiksi glukosamiini nivelrikkoon: lumelääkettä vastaava. 

En lupaa laihdutusta tai kehon muutosta pelkästään näillä lisäravinteilla, niissä ei ole mitään joka polttaisi rasvat pois tai siirtäisi niitä "oikeampiin" paikkoihin. Ja se hinta, 150 euroa kuukauden setistä. Takaan kylläkin, että se lompakko laihtuu tehokkaasti. Samalla hinnalla voi saada tuurilla melkein vuodeksi salikortin, suosittelen kokeilemaan kehonmuokkausta mielummin sillä!

HOUSEHOLD CARE Kodinpuhdistusaineita oli Moderella kaksi, pyykinpesujauhe ja tiskiaine. Käytän itse paljon ewg.org-sivustoa arvioimaan käyttämäni kosmetiikan ja pesuaineiden haitallisuutta itselleni ja ympäristölle. Tässä huomautan sloganin "Safe"="Turvallinen"-sanasta, kun tiskiaine sisältää phenoxyethanolia, ja ihmeisesti hajusteen kautta limoneenia ja linaloolia, jotka ovat ihoa ärsyttäviä tai allergisoivia aineita, siltikin toki valitettavan laajasti käytössä olevia, muillakin kuin vm-yrityksillä. Suosittelen siis vahvasti tiskaamaan hanskat kädessä tällä aineella, jos sitä ylipäätänsä haluaa käyttää. Safe and Smart, indeed.

"CREATED BY NATURE. CRAFTED BY MODERE."

PERSONAL CARE Straight from the nature, esimerkiksi silikonia, muoveja ja muita synteettisiä ainesosia vartalovoiteessa, päivävoiteessa ja monissa muissa kosmetiikkatuotteissa. Created by nature kuulostaa siltä, että tuotteet olisivat luonnosta - siis luonnonkosmetiikkaa. Tämä ei siis pidä paikkaansa. En tiedä onko valikoimassa yksittäistä tuotetta, joka ainesosien perusteella täyttäisi luonnonkosmetiikan kriteerit, sillä en jaksanut lukea kaikkien tuotteiden ainesosaluetteloita, mutta pääosin vaikuttaa siltä että Modere ei tarjoa luonnonkosmetiikkaa. Kosmetiikan suhteen yleisesti, kannattaa suhtautua kriittisesti, jos valmistaja mainostaa esimerkiksi "95% luonnollisia ainesosia" - kosmetiikkatuotteet ovat usein suurimmaksi osaksi vettä, siis luonnosta peräisin jo siten.

Silikonin määrä kiinnitti erityisesti huomiota päivävoiteessa, sitä on prosentuaalisesti toiseksi eniten - heti veden jälkeen, ja silikonia on lisää eri nimillä ainesosaluettelossa (silikonit tunnistaa esimerkiksi -cone -päätteisestä nimestä).
Silikonihan ei itsessään tee mitään, paitsi luo iholle sileän "kalvon". Tämä saa aikaan sileän tuntuisen ihon (illuusio siitä, että tuote olisi erityisen hoitava), ja "kalvo" lukitsee kosteuden alleen ja voi tukkia ihon samasta syystä, kun se lukitsee myös kaikki epäpuhtaudet alleen. Luulen että tuolla melkein 40 euron hinnalla saisi jotain oikeasti hoitavaa rasvaa naamalleen muualta.

Aivoni ovat niin järkyttyneitä vieläkin satasen vitamiinilitkuista että kosmetiikkatuotteet tuntuivat suurimmaksi osaksi kohtuuhintaisilta. Hinta-laatu-suhde niissä toki edelleen on pielessä. Joka tapauksessa usea kosmetiikkatuote sisälsi mikromuoveja, muovit esiintyvät ainesosissa useilla nimellä, tässä Kemikaalikimaran blogipostauksessa niistä osa. Kyseenalaistan jälleen "Live Clean/Elä Puhtaasti"-sloganin. Mitä puhtautta se on, jos huuhtoo muovia tai silikonia alas viemäristä? Onneksi sentään vedenpuhdistamot nappavat nykytekniikalla suurimman osan muovista talteen - ei kannata siis viedä mökille tai muualle kunnallisen viemäriverkoston ulkopuolelle näitä.

WEIGHT MANAGEMENT Painonhallintaa joillain yksittäisillä vitamiineilla ja kasvijauheilla. Njet. En jaksa edes kommentoida enempää tätä mielikuvamarkkinointia.
On muuten pitkä ainesosaluettelo yhdelle proteiinijauheelle, en edes tunnista googlaamatta kaikkia ainesosia. Tietävätköhän tuotteen käyttäjätkään mitä syövät? Sokeria näyttää olevan toiseksi eniten aineksista. Hintakin tälle vain reilu 2e/annos.
Lähde: Modere

HAMMASTAHNA Tässä olisi oikein sokeriton hammastahna vaivaisella kympillä. Kertokaa kommentteihin, jos löydätte hammastahnan, johon on lisätty sokeria. Itse en löytänyt. En laske koivusokeria=ksylitolia sokeriksi, eikä Moderekaan, kun ksylitolia tästä löytyy. Ruokaviraston oppaan mukaan "Merkinnöissä et saa ilmoittaa elintarvikkeella olevan sellaisia erityisiä vaikutuksia tai ominaisuuksia, joita sillä ei ole tai joiden suhteen se ei poikkea muista vastaavista elintarvikkeista." OK, myönnetään - tämä koskee elintarvikkeita, johon hammastahna ei kuulu, mutta sitä voi yleisesti miettiä, että onko sokerittomuuden mainostaminen fiksua muutenkaan tässä kontekstissa.

Fluoriakaan ei tähän tahnaan ole lisätty. Se on totta, että jos kotiin tulevassa vedessä on liikaa fluoria (yli 1,5mg/l), fluorihammastahnan käyttöä kannattaa rajoittaa. Liiallisesta fluorin saannista voi olla haittaa hammasterveydelle, sillä se voi aiheuttaa fluoroosia ja kiilteen haurastumista. Mainittakoon myös että veden fluoripitoisuus on tavallisesti 0,1mg/l, eli yleensä ei ole tarvetta rajoittaa fluoritahnan käyttöä. Muutenkin vain pieni osa päivittäisestä fluorinsaannista tulee tahnasta: noin 80-85% saadaan syödystä ruoasta, sillä fluoria on luontaisesti maaperässä. Tästä kartasta voit arvioida, missä alueilla saattaa olla liikaa fluoria vedessä, tarkista kuitenkin veden todellinen fluoripitoisuus esimerkiksi paikalliselta vesijohtolaitokselta, ennen kuin siirryt fluorittomaan tahnaan.

Alkoi hengästyttämään tämä tuotteiden selaus. Joka tapauksessa päällimmäisenä Moderen sivustoa selatessa oli hämmennys, jotenkin liikeidea tai brändi ei ollut selkeä. Ilmeisesti myydään mitä vaan mitä voi sanoa "turvalliseksi"? Mitä edes turvallisuus tarkoittaa tässä kontekstissa? Yleensä muutenkin määrä tekee myrkyn, jopa veden juomiseen voi kuolla. Lähtökohtaisesti kaiken kosmetiikan pitäisi olla Euroopan komission asetuksen mukaisesti turvalliseksi arvioitua.
Vai onko yrityksen tarkoitus pyrkiä tarjoamaan vähän kaikkea, jotta sitkeimmällekin asiakkaalle saisi jotain myytyä? Vaikuttaa siltä että Modere on jälleen yksi perinteinen verkostomarkkinointifirma, joka kauppaa suurilla lupauksilla ylihintaisia tuotteita kerryttääkseen firman kassaa. Ei siis poikkea muista vastaavista mitenkään.
________________________

Loppuun mainitakseni:
En varmasti ole ainut, joka huomaa yhtäläisyydet logossa/fontissa/nimessä? Toinen on luonnonkosmetiikkabrändi, toinen omasta mielestään luonnollinen brändi. Onko yhtäläisyys tarkoituksellista mielikuvamarkkinointia vai puhdasta sattumaa? Ken tietää.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti