maanantai 13. tammikuuta 2020

TAPAUS PM-INTERNATIONAL FINLAND


Ei mitään uutta auringon alla.


Niille, ketkä seuraavat blogini tiliä @pyramiditiimiblogi Instagramissa, tämä on luultavasti tuttu juttu. Ota tili seurantaan, jos et vielä ole sitä tehnyt! Päivittelen blogitekstien lisäksi sinne toisinaan muutakin aiheeseen sopivaa materiaalia. Tämä seuraava tarina löytyy vielä Instagramista tallennettuna Ravintolisät-kohokohtaan, jos haluat tiivistetyn ja pelkistetyn version seuraavasta tekstistä.


Tämä postaus on oikeastaan jatkoa aiemmalle hypoteesilleni, että emoyhtiö markkinoi tuotteita väärin ja syyttää asiasta pelkästään itsenäisiä jälleenmyyjiään. Lue aiempi kirjoitukseni FITLINE-TUOTTEET: MARKKINOINTIA Á LA PM-INTERNATIONAL.


Tässä PM:n 10.1.2020 julkaisema Facebook-julkaisu. Tämän tekstin lisäksi julkaisussa oli kuva, jossa koko perhe iloisena esittelee FitLine-tuotteita, myös muksuilla on kädessään Aminoja ja PowerCocktaileja, jotka eivät sovellu lapsille. PM:llä on tasan yksi lapsille sopiva Junior-tuote. Tuo kyseinen kuva on vielä nähtävillä PM:n Instagramissa, tämä seuraava teksti oli myös siellä muutama päivä sitten.



Lähde: PM-International - Finland / Facebook

Julkaisun ongelmat ovat seuraavat: tekstissä väitetään FitLine-tuotteista saatavan "kaikki tarvittavat vitamiinit ja ravintoaineet", tuotteet ovat "hyvä perusta tasapainoiselle ravinnolle", sekä PM:n ansiosta on kehittynyt vahvempi immuunijärjestelmä. Sekä luonnollisesti lapsien käyttäminen mannekiinina aikuisten tuotteille. 

  • FitLine-tuotteista ei saa kaikkia tarvittavia vitamiineja ja ravintoaineita. Tämä on harhaanjohtavaa, ihan kuin ravintolisillä voisi korvata tavallisen ruoan. Vitamiinien yms. suhteen FitLineistä ei löydy esimerkiksi K-vitamiineja, jotka vaikuttavat mm. veren hyytymiseen. Ravintoaineisiin kuuluvat esimerkiksi proteiinit, hiilihydraatit, rasvat... Mitkäs näistä kuuluvat optimaalisettiin? Sokerin=hiilihydraattien lisäksi siis
    • Instagram-postauksessa sanotaan edelleen "Optimaalisetti sisältää kaikki tarvittavat vitamiinit ja ravintoaineet", mikä on väärää markkinointia. Vaikka optimaalisetissä olisikin kaikkea tarvittavaa, päiväannoksessa ei olisi terveydelle suotuisaa määrää aineita.
  • Ravintolisät eivät ole perustana tasapainoiselle ravinnolle, vaan niiden tarkoitus on täydentää normaalia ruokavaliota.
  • Vahvemman immuunijärjestelmän kehittyminen ei ole sallittu terveysväite edes millekään vitamiinille, sitä ei saa käyttää. Oikea muoto kuuluu: "A-/B6-/B12-/C-/D-vitamiini/Folaatti/Kupari/Rauta/Seleeni/Sinkki edistää immuunijärjestelmän normaalia toimintaa"
  • Lapsista ja ravintolisistä olen kirjoittamassa myöhemmin, joten sanon lapsien käyttämisestä markkinoinnissa nyt vain oman lyhyen mielipiteeni: täysin epäeettistä tässä kontekstissa.

En tiedä kuka ylläpitää PM-International Finlandin somesivuja, mutta sen tiedän että ne ovat yrityksen viralliset someprofiilit, ja täten tulisi olettaa että niissä on oikeaa tietoa. Näin ei kuitenkaan kaikesta päätellen ole.

Lyhyt briiffi taas ravintolisistä ja terveysväittämistä: tuotteiden (ravintolisien) vaikutuksista terveyteen tai kehon toimintaan ei saa sanoa mitään. Jos halutaan sanoa ravintolisän vaikuttavan tavalla x, sille pitää tehdä tieteellisiä tutkimuksia ja hakea luokittelua lääkkeeksi: esimerkiksi Berocca on toiminut näin. Terveysväitteitä voi esittää ravintolisän ainesosille (vitamiinit, hivenaineet yms.), jos EFSA on hyväksynyt kyseisen väitteen. EFSAn hyväksymien väitteiden taustalla on vankka tieteellinen näyttö väitteen paikkaansapitävyydestä ja väitteet ovat yleensä luokkaa "vitamiini Y tukee [jonkun elimen] normaalia toimintaa". Kaikki terveysväitteet missä väitetään tuotteen parantavan, ennaltaehkäisevän tai hoitavan jotain, ovat kiellettyjä. Tästä linkistä voit lukea sallittuja väitteitä suomeksi.

Terveysväitteiden käytöstä voi lukea lisätietoa postauksista RAVITSEMUS- JA TERVEYSVÄITTEET ja RAVINTOLISIEN MARKKINOINTI.

Ennen kuin siirryn perustelemaan, miksi kyseiset asiat ovat ongelmia, haluan nostaa vielä muutaman huomion PM:n Facebook-sivuilta. PM:n Facebook-sivu ja postaukset näkyvät ilmeisesti vain kirjautuneille käyttäjille - mikä mahtaa olla tämänkin asetuksen tavoitteena? Tämän postauksen alussa mainitun päivityksen jälkeen kiinnostuin, mitä muuta profiilista löytyy, sillä usein tällainen väärä markkinointi ei ole yksittäistapaus.

KKV:n kommentti kosmetiikan kuluttajakokemuksista: "Mainostaja vastaa myös mainonnassa käytettyjen yksittäisten henkilöiden lausumista, jotka sisältävät tosiasiaväitteitä. Tällaisia lausumia voi käyttää vain siinä tapauksessa, että tuotteella voidaan osoittaa olevan sama vaikutus myös muihin kuluttajiin." [Tosiasiaväitteellä luvataan tai väitetään tuotteen tehosta tai vaikutuksista jotain konkreettista.]

- Pakaroiden iho siloittunut huomattavasti jo ensimmäisten käyttökertojen jälkeen (tähän on lisätty terveysväite kommentteihin ihon normaalista toiminnasta, mutta silti annetaan ymmärtää, että tuote olisi silottanut ihoa - normaali toiminta ei mielestäni tarkoita ryppyjen silottumista)

- Hehkuva iho (se mitä ravintolisät voisivat tehdä, olisi jälleen ihon normaalin toiminnan tukeminen)
- Useita julkaisuja visuaalisin keinoin, että tuote parantaisi akneihon
- ProShapen tulos / ProShapen ansiosta vaatekoko pienenee (laihdutus - pelkkä ravintolisä/ateriankorvike ei voi tällaista tehdä. Joku on kommentoinut osuvasti jälkimmäiseen "Merkittäviä tuloksia saadaan aikaan, kun sokeri pakkautuu kehoon.")
- Vatsa toimii täydellisesti ja muuta juttua
- NTC tukee optimaalista ravinteiden saantia (hmm?)
- Ihovoide sulattaa rasvaa ja selluliittia (selluliittihan on ihon sidekudoskerroksen tulehdus. Kosmetiikka ei saa imeytyä verinahkaan jossa sidekudoskerroskin sijaitsee = voide ei voi edes teoreettisesti vaikuttaa selluliittiin.
Hauskat muuten nuo kommentit. Kysymys: "Miten tämä voide toimii?" PM International - Finland: "Pyysin sponsoriasi olemaan sinuun yhteydessä". Miksi tiedon pitää kulkea yksityisesti sponsorin kautta?)
- Hammasgeeli vahvistaa ikeniä, vähentää haavaumiaparantaa ikeniä ja vähentää tulehdusta (useita julkaisuja aiheesta)
- Solunsuoja ehkäisee palamista ja estää aurinkoihottuman
- Nivelkunto parantaa kipeytyvät nivelet
- Visuaalinen mainos Restoraten vaikuttamisesta uneen
- Atooppinen iho ei tarvitse enää antibiootteja FitLinen tuotteiden ansiosta
- FitLine-tuotteilla katosivat päänsäryt ja penikkatauti, lapsilta hävisivät vatsavaivat, korvatulehduskierteet, sairastelut ja kasvukivut (ilmeisesti tämä koko perhe käyttää aikuisten tuotteita, sillä lasten tuotetta ei mainittu...)

... Ok en jaksa etsiä enempää esimerkkejä, ehkä ymmärrätte pointtini jo.
Näistä yksikään ei ole hyväksytty terveysväite, tällaisia väitteitä ei saa esittää mainonnassa.
ja terkkuja PM:lle, että kaikki edellämainitut on screenshotattu ja tullaan julkaisemaan, jos käy mielessä poistaa alkuperäiset julkaisut.
Nämä kaikki väitteet voi toki edelleen oikaista!

Olen oikeasti jopa yllättynyt. Ei ihme että jälleenmyyjät eivät osaa markkinoida, kun emofirman sivuiltakin löytyy tällaisia virheellisiä väittämiä - näiden esittäminen vaikuttaa olevan jatkuvaa toimintaa. Lainaan tähän Hesarin artikkelia: "FITLINE-TUOTTEIDEN maahantuojan PM International Finlandin toimitusjohtaja Jussi-Pekka Teräs kertoo HS:lle sähköpostitse neuvovansa jälleenmyyjiään jatkuvasti noudattamaan yrityksen asettamia sääntöjä.

”Ratkaisevaa työssämme on ehdoton avoimuus. Kumppanimme tietävät tarkalleen, kuinka heidän tulisi mainostaa ja myydä tuotteitamme. Mikäli yksittäiset kumppanimme ovat tehneet tässä virheitä, pahoittelemme ja pyydämme kaikilta asiakkailta anteeksi tapahtunutta”, Teräs sanoo.”Mikäli kumppanimme eivät noudata sääntöjämme, irtisanomme sopimuksen.”
Teräs kertoo, että PM International tekee rakentavaa yhteistyötä viranomaisten kanssa.
”Tietenkin noudatamme kaikkia viranomaisten säädöksiä sekä asetuksia. Tärkein asia meille on asiakkaidemme luottamus, ja teemme kaiken sen hyväksi.”

Asia selvä.

Tietenkin noudatatte, sehän on edellämainittujen esimerkkien valossa aivan selvää.
Miten nämä väärät väitteet ovat kuitenkin jatkuneet näin pitkään yrityksen jakamina esimerkkeinä?

Siirrytään pohtimaan että mikä on mainos. Mainonnan tarkoituksena on myydä. Mainonnasta tulee tunnistaa, milloin kuluttajaan yritetään vaikuttaa kaupallisessa mielessä: mainostaja ja kaupallinen tarkoitus on käytävä selkeästi ilmi. Mainos on oltava tunnistettavissa mainokseksi, eikä sitä saa piilottaa muuhun viestintään.


Oletettavaa on, että yrityksen someprofiili, jossa markkinoidaan yrityksen tuotteita ja tapahtumia, on kaupallisessa mielessä tehty ja täten markkinointialusta. Yhteistä kaikille postauksille on, että missään ei lue tai käy selkeästi ilmi niiden olevan mainos. Myynninedistäminen ja kaupallinen agenda piilotellaan usein käyttäjäkokemuksiksi: kuluttajan voi olla vaikeaa tunnistaa näitä mainoksiksi. Terveysväitteitä on käytetty pelkästään tuotteista, joka on kiellettyä. Toisekseen, vaikka väitteitä olisi esitetty pelkästään vitamiineista yms., väiteasetuksen 10. artiklan mukaan "2. Terveysväitteet ovat sallittuja vain, mikäli pakkausmerkintöihin tai niiden puuttuessa esillepanoon tai mainostamiseen sisältyy seuraavat tiedot:

a) maininta tasapainoisen ja monipuolisen ruokavalion ja terveiden elä­mäntapojen tärkeydestä;
b) kuinka paljon ja kuinka usein elintarviketta on nautittava väitetyn hyödyn saamiseksi;
c) tarvittaessa huomautus henkilöille, joiden olisi vältettävä elintarvik­keen nauttimista; ja
d) asianmukainen varoitus niissä tuotteissa, joiden liiallisesta nauttimi­sesta todennäköisesti aiheutuu terveysriski."
Eipä ole käytetty markkinoinnissa tällaisia lisätietoja.

Ruokaviraston mukaan "Yksittäisen kuluttajan käyttökokemuksen avulla markkinointi voidaan katsoa harhaanjohtavaksi, koska yhden kuluttajan käyttökokemuksen ei voida katsoa täyttävän lainsäädännön vaatimusta yleisesti hyväksytystä tieteellisestä näytöstä." Tieteellinen näyttö tarkoittaa käytännössä EFSAn listalla olevia terveysväitteitä. Kuitenkin "Jos sen sijaan väitteen taustalla oleva tieteellinen näyttö on arvioitu ja väite on hyväksytty käytettäväksi, ei ole estettä sille, etteikö yksittäinen kuluttaja, on hän sitten julkisuuden henkilö tai tavanomainen kuluttaja, voi asiasta mainoksessa kertoa." Tämä tietysti vain silloin, että väite löytyy EFSAsta. Ravintolisien vaikutuksia sieltä ei löydy. Näiden rajoitusten lisäksi 
terveydenhuollon ammattihenkilöt eivät voi koskaan kertoa suosituksiaan. 

Summa summarum, voidaan olettaa että PM:n julkaisut ovat mainoksia vaikkei niin suoraan mainitakaan, sillä niiden tarkoituksena on edistää myyntiä. Tämä vaikuttaa siihen, että jos mainoksessa on virhe tai se on puutteellinen, mainostajan velvollisuus on oikaista mainos. Oikaisu tulee tehdä yleensä samaa kanavaa käyttäen kuin missä alkuperäinen julkaisu oli. Kuluttaja voi pyytää vahingonkorvausta, jos virheelliset tiedot aiheuttavat taloudellista vahinkoa.


Jos siis olet ostanut tuotteen sen takia, että tuotteesta on esitetty virheellisiä väittämiä (esim. tuote auttaisi sairauteesi tai muuhun vaivaasi), vaadi korvausta! Apua voit kysyä asiaan esimerkiksi kuluttajaneuvonnasta, jos neuvottelut yrityksen tai jälleenmyyjän kanssa eivät johda mihinkään. Huomaa, että yrityksellä ei ole vahingonkorvausvelvollisuutta, jos markkinointi on korjattu asianmukaisesti: pelkän väärän väitteen poistaminen ei ole asianmukaista korjausta. Muista ottaa screenshotit alkuperäisistä väitteistä, jotta voit todistaa väärän markkinoinnin: netistä on nopeaa poistaa alkuperäinen julkaisu ja esittää, ettei sitä ollut olemassakaan.


Miten tämä tapaus korjattiin?



Ei korjattu.

Julkaisu sai kommenttikenttään muutaman huomauttavan kommentin. Seuraavana päivänä koko julkaisu poistettiin korjaamatta sitä mitenkään.


Mainoksen oikaisua ei ole tekstin muuttaminen kaikessa hiljaisuudessa (kuten tehtiin tässä vastaavassa Instagram-postauksessa), tai postauksen poistaminen kokonaan.


Instagramissa tekstin muokkaamisesta jää näkyviin vain teksti 'Muokattu', Facebookissa taas muokkaushistoriaa ja entisiä tekstejä saa jokainen tutkia. Oliko tämä syy, miksi Facebookista julkaisu poistettiin kokonaan, sillä väitteitä ei olisi voinut lähes huomaamattomasti muokata?


Kaikista härskeintä tässä on mielestäni se, että PM tietää kuitenkin, ettei tuollaisia väitteitä voi esittää - tästä kertoo sanomisien piilottelu. PM-International, ottakaa vastuu sanomisistanne ja oikaiskaa väitteenne julkisesti. Julkaisujen muuttaminen ja poistaminen hiljaa on mielestäni aika noloa toimintaa, varsinkin, kun väärästä toiminnasta joutuvat huomauttamaan jo ulkopuoliset.


Lainaan vielä tähän Nyt.fi:n artikkelia ja PM:n toimitusjohtaja Teräksen kommenttia: "Teräksen mukaan läpinäkyvyys ja rehellisyys ovat PM-Internationalin perusarvoja.

”Ne ovat ova yrityskulttuuriamme ja päivittäistä liiketoimintaa.”

Ihanko oikeasti. Olen aika sanaton. Tägäsin PM:n Instagram-stooreihini monta kertaa ja tiedoksenne, että stoorit on katsottu, mutta en ole saanut vastauksia, eikä yritys ole läpinäkyvästi ja rehellisesti korjannut mitään väittämiään.


Väitän, että jos väärät markkinoinnit korjattaisiin julkisesti, se auttaisi jälleenmyyjiä toimimaan oikein. Sitä ennen on turha puhua mistään avoimuudesta tai yksittäisistä virheistä. Jos jälleenmyyjä näkee edellämainittuja esimerkkejä, jonka lisäksi kerrotaan että terveysväittämiä ei saa esittää - mistä jälleenmyyjä tietäisi, miten terveysväittämiä käytetään oikein?  Miksei jälleenmyyjä ottaisi emoyhtiöltä mallia, kun tämän pitäisi olla oikeaa tietoa? Toiminnan piilottelu on karhunpalvelusta, jolla ammutaan itseään ja muita yrityksen toimijoita jalkaan. Jos markkinoinnin rajat olisivat selvät ja toiminnassa pyrittäisiin aina laillisuuteen, kohu olisi tuskin paisunut näin suureksi.

Mutta ei mitään PM, jatkakaa samaan malliin, sehän on toiminut oikein mallikkaasti tähänkin asti. [/sarcasm] 

Loppuun vielä bongaamani Instagram-stoori eilisestä PM:n Kick Off -tapahtumasta. Tämän puheen olisin halunnut kuulla, kuulostaa tämän stoorin perusteella siltä että se saattaa sisältää paljon vääriä väittämiä tuotteiden toimivuudesta. Ja jälleen puhutaan Optimaalisetistä perustana terveydelle ja hyvinvoinnille...


6 kommenttia:

  1. Hei!
    Löysin aivan mahtavan tiedoston siitä, miten Fitlinea mainostetaan urheilijoille. Linkki ohessa, sillä uskon sen olevan kaiken kirjoittamasi vastainen (suurimmilta osin...)
    https://view.joomag.com/sports-catalog-fi-sports-catalog-fi-2019/0326384001547723016?short

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi apua sentään. Kiitos vinkistä! Olen käyttänyt ko. lähdettä aiemmin kofeiinijutuissa, mutta en ole sen tarkemmin tutkinut koko kuvastoa. Nyt luin noita urheilijoiden kertomuksia ja kieltämättä ne kuulostavat hieman harmaalta alueelta. Tästä saisi myös varmaan kokonaisen blogikirjoituksen, mutta yritän tiivistää asioita tähän :D

      Ruokavirastolla on vuonna 2020 tarkoituksena puuttua entistä enemmän markkinoinnin laillisuuteen. Lainaan tähän Ruokaviraston työntekijän blogia: "Yritykset tietävät vallan hyvin lainsäädännön vaatimukset, mutta tietoisesti rikkovat niitä." (http://marjo.misikangas.fi/2019/09/pikkasen-laiton.html) tuo #pikkasenlaiton sopii erinomaisesti myös tähänkin tapaukseen.

      Eviran oppaan mukaan "lääkkeellisiä väitteitä sisältävät viittaukset tieteellisiin tutkimuksiin tai muuhun tietoon sekä lääkkeellisten käyttötarkoituksien esiintuominen elintarvikkeiden myynnin ja markkinoinnin yhteydessä, esim. internetsivuilla, ovat myös elin-tarvikelain 23/2006 9 §:n vastaista." (http://www.leipatiedotus.fi/media/pdf-tiedostot/ravitsemus-_ja_terveysvaiteopas.pdf)
      Kiinnitin huomiota että useita väitteitä perusteltiin tehdyllä sisäisellä tutkimuksella, esim. "parantaa hapenottokykyä", "keskittymiskyky parantunut", "immuunijärjestelmä vahvistunut", ja muutenkaan terveysväitteiden käyttö ei ollut asianmukaista kaikilta osin.

      Lainaan vielä toista Ruokaviraston lähdettä: "Jos kyseessä on kuitenkin hyväksytty väite, Ruokaviraston näkemyksen mukaan yksittäinen kuluttaja, näyttelijä tai julkisuuden henkilö voi kertoa mainoksessa hyväksytystä ravitsemus- tai terveysväitteestä. Samalla voi tuoda esille, että myös henkilö itse on havainnut elintarvikkeella tai sen sisältämällä ainesosalla kyseisiä vaikutuksia. Tämä ei kuitenkaan koske artiklassa 12 mainittuja lääkäreitä tai terveydenhuollon ammattihenkilöitä."
      (https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/elintarvikkeista-annettavat-tiedot/ravitsemus--ja-terveysvaitteet/kielletyt-vaitteet/kuluttajakokemukset/)
      Kuvaston teksteistä päätellen lakia on venytetty niin, että lailliset terveysväitteet on jätetty pois ja siirrytty suoraan näihin kokemuksiin elintarvikkeista... Näinhän ei pitäisi siis toimia, vaan kertoa kokemuksista sallittujen terveysväitteiden pohjalta.

      Noh, mutta tämäkään ei sinänsä mitään uutta. Vahvistaa vain jo syntynyttä kuvaa yrityksen markkinoinnin oikeellisuudesta.

      Poista
  2. Hei, kiinnostaisi kuulla Juice + mlmsta enemmän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Terve! Olen tulevaisuudessa kirjoittamassa kyllä aiheesta. Mistä näkökulmasta kiinnostaisi kuulla?

      Uusia postauksia odotellessa suosittelen tutustumaan seuraaviin aiheesta kertoviin teksteihin:

      https://seerilainenfitnessblogi.wordpress.com/2016/07/20/kallista-kuraa-ja-karkkia/

      https://blogit.iltalehti.fi/tiia-ohman/2019/03/12/verkostomarkkinointi-ja-mehukapselit/

      http://fabuliciouscc.blogspot.com/2016/10/juice-plus-pyramidihuijaus.html

      https://seura.fi/asiat/tutkivat/juice-plus-kohu-yltyy-huippulaakari-jai-kiinni-huuhaa-myyntipuheista/

      Poista
  3. Eikö todella enää löydy mitään😁

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan näitä, siitäkin huolimatta että vm-työtä ja laitonta markkinointia yritetään viedä piiloon. Vielä kun jaksaisi kirjoitella asioista. :D

      Poista